Er blijven meldingen binnenkomen van mensen die zijn opgelicht door een telefonische helpdesk. Opvallend is dat deze gedupeerden zelf contact zochten met deze partij.
De slachtoffers belden allemaal zelf met de helpdesk vanwege problemen met hun computer. Ze hadden via Google gezocht op de naam van het programma waar het probleem zich voordeed én het woord helpdesk. Vervolgens klikten ze op een van de eerste zoekresultaten, in de hoop geholpen te worden door en deskundige. Ze belden een nummer uit Amsterdam (netnummer 020) en kregen vervolgens een Engelssprekend persoon aan de lijn. Die bleek slechts uit op het geld van de beller.
Net als Microsoft beller
Zodra het telefoongesprek begint, krijgt de werkwijze van de ‘helpdeskmedewerker’ veel weg van de zogenoemde Microsoftbeller. Dat zijn nepmedewerkers van de software-gigant die er al jaren om bekendstaan mensen telefonisch op te lichten. Met een smoes nemen ze op afstand de controle van de pc over. Vervolgens weten ze met sluwe trucs het geld van de rekening van het slachtoffer weg te sluizen.
In april hadden we al aandacht voor deze praktijken, zie ook 'Nep 'Microsoft-helpdesk' licht Nederlanders voor 7 miljoen op'