Een internationale groep criminelen, die zich voordoet als medewerkers van de 'Microsoft-helpdesk', maakte in 2017 in Nederland bijna 2.000 slachtoffers. Bij elkaar zijn ze voor zo'n 7 miljoen euro opgelicht. Eén van de slachtoffers werd voor 98.000 euro opgelicht, zo blijkt uit cijfers van de politie. Vanuit het buitenland belt een Engelssprekende 'Microsoft-medewerker' die zogenaamd computerproblemen wil verhelpen. De beller vraagt het slachtoffer om toegang tot zijn of haar computer en probeert vervolgens geld te ontfutselen, bijvoorbeeld via online bankieren. Deze oplichtings poging heeft de afgelopen jaren al veel mensen geld gekost. In 2016 werden 1.100 mensen slachtoffer van de oplichters.
Ook in in 2018 gaat het maar door, ook nu zijn er al veel slachtoffers gevallen. Omdat er nog steeds veel mensen slachtoffer worden, zet de politie het probleem de komende tijd opnieuw in de schijnwerpers.
Microsoft verklaart dat het bedrijf nooit uit zichzelf contact met klanten zoekt. Mensen met een computerprobleem kunnen alleen zelf een verzoek indienen via de website van Microsoft of zelf de helpdesk van het bedrijf bellen.
Verbinding verbreken
De Politie adviseert mensen die een telefoontje krijgen van iemand die zegt van Microsoft te zijn, direct de verbinding te verbreken.
Sommige fraudeurs 'straffen' echter de mensen die zo slim zijn niet in de oplichting te trappen. Dat doen ze door het nummer van de oplettende doelwitten te misbruiken. De Fraudehelpdesk zag vorig jaar eerste gevallen van mensen die zó bestookt werden, dat ze hun telefoon niet kunnen gebruiken.