Welke vragen roepen er bij u op bij oplichting?
Vijf studenten van Hogeschool Saxion zijn sinds februari druk bezig met een gratis website voor slachtoffers van handelsplaats fraude. Een interactieve routekaart die slachtoffers stap voor stap begeleid. Zodat ieder slachtoffer weet welke opties er zijn om de geleden schade terug te krijgen.
Vanaf het begin van het coronavirus is het aantal geregistreerde online fraudemelding meldingen meet 48,7% gestegen. Maar na een algemeen onderzoek van de Securitymanagement student kwamen de studenten erachter dat het nog steeds erg onduidelijk is voor slachtoffers welke stappen genomen moeten worden.
De routekaart is een hulpmiddel wanneer iemand is opgelicht en het slachtoffer zijn/haar geld probeert terug te krijgen. In de routekaart wordt het slachtoffer stap voor stap meegenomen hierdoor wordt snel en efficiënt duidelijk waar het slachtoffer zich bevindt in het proces. Maar ook welke stappen er nog genomen kunnen worden, want vaak zijn er meer oplossingen dan in eerst instantie gedacht.
Om slachtoffers nog beter te bereiken bieden de studenten nu aan iedereen de mogelijkheid om vragen in te sturen naar alle organisaties rondom fraude. Deze vragen kunnen worden gesteld a.d.h.v. deze enquête.