Erfenisfraude is een vorm van voorschotfraude waarbij oplichters hun slachtoffers wijs maken dat ze een grote erfenis kunnen ontvangen, mits ze eerst een aantal 'onvermijdelijke' kosten betalen. Deze vorm van fraude, ook wel Nigeriaanse oplichting genoemd, bestaat al sinds 1900. Met de opkomst van het internet zijn de methodes van deze oplichters geëvolueerd en worden slachtoffers nu vaak benaderd via sociale media, e-mail of chatapps. Dit artikel legt uit hoe deze vorm van fraude in zijn werk gaat en hoe je kunt voorkomen dat je slachtoffer wordt.
Hoe werken oplichters?
Oplichters benaderen hun slachtoffers vaak met een verhaal over een grote erfenis. Ze doen zich voor als een ziek familielid of een advocaat die een nalatenschap beheert. Het contact begint meestal met een bericht in slecht vertaald Nederlands of Engels waarin een aanzienlijk bedrag in het vooruitzicht wordt gesteld. Zodra het slachtoffer reageert, begint een lange uitwisseling van berichten waarin de oplichter steeds meer vertrouwen probeert te winnen. Dit gebeurt vaak met vervalste documenten zoals identiteitsbewijzen en foto's van willekeurige personen.
Eenmaal in gesprek, vragen de oplichters om persoonlijke informatie en kopieën van identiteitsbewijzen. Deze gegevens worden later gebruikt om nieuwe slachtoffers te benaderen of voor andere frauduleuze activiteiten. Na het winnen van vertrouwen komen de kosten: zogenaamd noodzakelijke betalingen voor juridische procedures, bankkosten of andere verzonnen uitgaven. Deze betalingen worden steeds opnieuw gevraagd totdat het slachtoffer doorheeft dat er sprake is van oplichting.
Een recente casus toont hoe oplichters te werk gaan.
Onderzoek naar internetfraude; modus operandi uitgelegd
Onderzoeker: Joris Willemsen
Artikel 1 / Onderzoek nr. 3.2024 / voorlopige resultaten - april 2024
In dit onderzoek leg ik uit hoe oplichters hun slachtoffers benaderen, wat de werkwijze is, hoe het vertrouwen wordt gewonnen en op welke manier zij gegevens misbruiken. Dat er druk gezet wordt op potentiële slachtoffers, veel gegevens nodig zijn en hoe je online fraude kunt herkennen. Ook toon in aan hoe moeilijk het is om medewerking te krijgen van meerdere internationale (financiële) instellingen op het moment dat je in contact staat met dit soort criminelen. Om bewustwording te creëren en te waarschuwen voor oplichters.
"Een onbekende neemt online contact met je op in het Engels of in slecht vertaald Nederlands, en geeft aan dat je een groot geldbedrag kan krijgen."
Waarschijnlijk heb je hier vast al eens van gehoord, de meeste mensen hebben zelfs al ooit (meerdere malen) zo'n bericht ontvangen.
Maar wat is erfenisfraude precies? Worden er daadwerkelijk slachtoffers gemaakt, en hoe gaan dit soort oplichters te werk?
In dit artikel doe ik onderzoek naar deze vorm van criminaliteit zoals dit zich nu afspeelt. Het begint allemaal afgelopen 22 maart, als een bekende van mij wordt benaderd op Facebook.
De resultaten na 3 weken onderzoek:
- Meer dan 200 e-mail berichten van 3 Gmail accounts
- 4 IP adressen en locaties
- 5 mobiele telefoonnummers
- Tientallen WhatsApp berichten
- Tientallen media bestanden - audio / video / afbeeldingen
waaronder meerdere illegaal verkregen en vervalste ID documenten
- Twee internationale online betaalplatforms
- IBAN gegevens uit 2 landen van 2 banken
- Contact met meerdere organisaties en personen
Maar eerst... wat is erfenisfraude nou precies?
Erfenisfraude valt onder voorschotfraude en is een klassieke vorm van oplichting. Vroeger stuurde de oplichter een brief; daarna gingen dit soort praktijken verder d.m.v. fax, later via e-mail en tegenwoordig benaderen ze hun slachtoffers op social media/communities of op chat apps. Bij voorschotfraude wordt een groot geldbedrag beloofd. Of iets anders waardevols. De oplichter is vaak een oude man of vrouw met een slechte gezondheid, die op zoek is naar een eerlijk persoon om (een deel van) het vermogen aan te schenken. Of het is zogenaamd een ver familielid waar je nog nooit van hebt gehoord. Het belangrijkste doel van deze criminelen is: geld binnenhalen van hun slachtoffers. Om de erfenis in je bezit te krijgen moeten er ineens kosten worden betaald. Dit kan van alles zijn; kosten voor de advocaat, voor de bank en andere verzonnen zaken. Als je hier eenmaal in trapt, komen er weer andere kosten die betaald moeten worden. Het gaat net zo lang door tot het slachtoffer in de gaten krijgt dat hij of zij wordt opgelicht. Het geld, overgemaakt naar het buitenland, zie je natuurlijk nooit meer terug. Een andere doel van de oplichters is om een kopie van de identiteitsdocumenten van hun slachtoffers in handen te krijgen. Dit gebruiken ze vervolgens weer om het vertrouwen te winnen van nieuwe slachtoffers doordat ze zich hiermee identificeren.
Het begin_
Terug naar 22 maart. Iemand reageert met dit bericht op een reactie onder een Facebook post. Het lijkt, volgens de profielfoto, om een vrouw op leeftijd te gaan, met een Franse naam die in het ziekenhuis ligt. Ze geeft aan een weduwe te zijn en uit Marseille te komen, ernstig ziek te zijn en ze zoekt een erfgenaam om een bedrag te schenken van meer dan 7 ton. Het potentieel slachtoffer kan via Gmail contact met haar opnemen.
De oplichter stuurt dit bericht op een reactie van een Nederlandse Facebook gebruiker
Contact met de oplichter_
Zodra ik dit bericht ontvang neem ik contact op met dit e-mail adres. Vrijwel direct ontvang ik een reactie. Meer dan tien conversaties volgen en om mijn vertrouwen te winnen stuurt 'ze' mij ook foto's van zichzelf. En haar ID document, vermoedelijk illegaal verkregen door de oplichters.
Informatie die de oplichter(s) al tijdens de eerste e-mail gesprekken meesturen om vertrouwen te winnen (identiteitsdocument is volledig herkenbaar naar mij gestuurd)
De advocaat_
Vervolgens, na zo'n 15 berichten krijg ik het e-mail adres van haar advocaat.
Ik moet contact met hem opnemen zodat het bedrag van € 712.000 (of is het ineens € 512.000?) kan worden overgemaakt. Dus dan maar een berichtje sturen naar het gmail adres van de 'advocaat'...
Hier laat de oplichter mij contact opnemen met haar zgn. advocaat.
De advocaat dringt erop aan dat ik mijn gegevens invul in een door hem verstuurd formulier. Ook probeert de advocaat mijn vertrouwen te winnen door meerdere afbeeldingen te sturen, o.a. van zijn ID document. Deze persoon beweert de advocaat Frank Berton te zijn.
"Frank Berton was de advocaat van Salah Abdeslam"
Dit is een bekende Franse strafpleiter, ook bekend vanwege zijn rol als ex-advocaat van Salah Abdeslam (betrokken bij de aanslagen in Frankrijk en België, 2015/2016) Zijn naam wordt vaker misbruikt; op internet circuleren meerdere berichten waarin mensen al meer dan een jaar geleden werden benaderd via Facebook en WhatsApp met afbeeldingen van deze advocaat; foto's van internet en malafide ID documenten. Ik heb deze persoon geïnformeerd.
Enkele afbeeldingen die ik ontvang van de zgn. advocaat van Marie. Volledig herkenbaar ontvangen.
Het ID document lijkt in dit geval te zijn nagemaakt. Na wat research blijkt de afbeelding uit 2016 en afkomstig van Reuters. Deze foto heeft ook in het Algemeen Dagblad gestaan. Bekijk hier het oorspronkelijke artikel.
Vervolgens stuur ik een IP tracker naar beide e-mail adressen. Ik gebruik hiervoor een excuus voor het niet versturen van foto's van mijn paspoort.
Dan wordt duidelijk waar de oplichters vandaan komen...
De eerste basisgegevens na het sturen van een ip tracker naar beide e-mail adressen
Benin_
Ik had verwacht dat de oplichter met de 2 e-mail adressen hetzelfde toestel zou gebruiken en uit Nigeria zou komen. Dit blijkt niet het geval te zijn, het zijn 2 aparte adressen, beide afkomstig uit het zuiden van Benin.
Over Benin...
In het kort: De Rep. Benin is een land in Afrika met ~13 miljoen inwoners. Het grenst aan Togo, Burkina Faso, Niger en Nigeria. Tot 1975 was het land bekend onder de naam Dahomey; In 1960 werd het land onafhankelijk van Frankrijk.
De oplichters lijken uit de zuidelijke provincies Littoral en Atlantique te komen, vlakbij Cotonou wat als belangrijkste stad van Benin wordt gezien.
De bank_
Ondertussen, wederom na tientallen e-mail berichten van de advocaat en ook na enkele ongeruste berichten van 'Marie' of het allemaal lukt, krijg in het e-mail adres van de bank, de Nickel Bank. Het derde Gmail adres in deze zaak. Deze bank is volgens de advocaat verantwoordelijk voor de betaling van het bedrag.
Ook naar dit e-mail adres stuur ik een IP tracker, en krijg ik de volgende info:
De eerste basisgegevens na het sturen van een ip tracker naar het mail adres van de 'Nickel Bank'
Volgens de website van Nickel: Met diensten die beschikbaar zijn zowel online als bij Nickel Punten om je dagelijks leven te vergemakkelijken. Met Nickel kun je online aankopen doen, geld naar het buitenland sturen, en bovendien kun je ook geld storten en opnemen bij een van onze vele Nickel Punten in België, of bij alle beschikbare geldautomaten overal ter wereld.
Naast de gegevens van het slachtoffer en van de advocaat wordt ook de naam van deze financiële instelling misbruikt. De 'bank' dringt er op aan dat ik snel alle gegevens naar de advocaat moet sturen. Dit is een lijst die ik ontvang waarop ik de volgende informatie z.s.m. moet invullen:
De lijst die in ontvang, eerst in het Spaans en vervolgens in het Nederlands, om mijn gegevens in te vullen
Bij deze gegevens moet ik volgens de advocaat een kopie van beide zijden van mijn identiteitskaart voegen, hij blijft hier samen met de bank op aandringen. Dat ga ik natuurlijk niet doen. Wel vul ik de lijst zo geloofwaardig mogelijk in met niet bestaande gegevens. Ook geef ik de oplichters een IBAN nummer als ze daarom vragen, dit nummer heb ik eerder verkregen bij een onderzoek naar een oplichtingszaak over online fraude in Nederland. Later zal duidelijk worden waarom ze mijn bankrekeningnummer nodig hebben...
Deze lijst kreeg ik de eerste keer, net als de tekst in het e-mail bericht, in het Spaans; hieruit blijkt dat de oplichters actief zijn met het benaderen van slachtoffers in meerdere landen.
Nadat ook Marie zich ermee gaat bemoeien heb ik in totaal ruim 30 berichten ontvangen van '3 personen' over mijn identiteitsdocument. Het schijnt enorm belangrijk voor ze te zijn. Als na een week over en weer mailen duidelijk wordt dat ze dit niet gaat krijgen is het niet afgelopen, dan begint vervolgens hetgeen waar deze truc om draait.. het vragen om geld.
"Twee zaken zijn belangrijk; een kopie ID en geld ontvangen"
Contact via WhatsApp_
Ik vraag de oplichter of ik hem telefonisch kan spreken, en krijg het eerste mobiele telefoonnummer. Landcode +229, Benin. De verbinding lukt niet, naast een ingesproken bericht van één van de oplichters ontvang ik tientallen afbeeldingen; van de advocaat, wederom ID bewijzen, en foto's van personen naar wie succesvol grote geldbedragen zijn overgemaakt.
Deze vrouw heeft volgens de advocaat een groot bedrag gekregen d.m.v. een soortgelijke erfenis. Dit zijn natuurlijk willekeurige foto's van internet en hebben niks met dit soort praktijken te maken.
Al snel volgen nog 2 telefoonnummers, ook afkomstig uit Benin. Ze gebruiken profielfoto's van de advocaat en o.a. van zittingen in de rechtbank. De advocaat geeft aan in het buitenland te zijn voor een rechtszaak, dit is zijn excuus voor het gebruik van de telefoonnummers uit Benin.
Geld betalen_
Tijdens de gesprekken en mislukte pogingen om telefonisch contact op te nemen via WhatsApp sturen de bank én de advocaat het volgende per e-mail:
De bank vraag het slachtoffer om alle bankgegevens, zogenaamd om de overboeking van de erfenis te laten slagen. Ondertussen stuurt de advocaat een e-mail met een overzicht van de kosten die vooraf betaald moeten worden.
Om hun verhaal kracht bij te zetten en mij te overtuigen dit 'kleine' geldbedrag (dat bestaat uit verplichte kosten) over te maken sturen ze mij dat afbeeldingen dat de hele erfenis al is overgemaakt. Het zou alleen nog worden tegengehouden bij de bank omdat ik de € 250,- nog niet heb voldaan.
Hier is de erfenis zogenaamd uitbetaald, als ik € 250 overmaak wordt deze overboeking goedgekeurd
Om de € 250,- te betalen moet ik volgens de instructies in de e-mail gebruik maken van de app van Remitly. De ontvanger gebruikt geen rekeningnummer, maar een mobiel telefoonnummer. Zodra het geld is overgemaakt verdwijnt dit naar een digitale wallet op de telefoon van de oplichter, en zal weer naar een andere rekening worden overgeboekt of contant opgenomen. De betaling is op die manier bijna niet te traceren, je bent het geld kwijt en krijgt dit bijna niet meer terug. Maak nooit geld over op deze manier naar een onbekende.
De advocaat stuurt instructies v.w.b. de betaling; even later wordt hij ongeduldig.
Remitly_
Als er geen geld binnen komt bij de oplichter wordt hij ongeduldig en geeft aan dat hij in de rechtszaal op mij wacht. Ondertussen heb ik telefonisch contact met de klantenservice van Remitly. Via een telefoonnummer in de Verenigde Staten; de Nederlandse klantenservice is niet beschikbaar. Zo verliep het gesprek:
Een medewerker beantwoord de telefoon. Ze geeft aan niks te kunnen doen en raadt aan geen geld over te maken. Zover was ik zelf ook al. Als ik ze duidelijk maak dat ik een telefoonnummer heb dat is gekoppeld aan een Remitly wallet en dat gebruikt wordt voor criminele activiteiten, moet ik maar naar de lokale politie gaan. Ik probeer haar uit te leggen dat Remitly dit soort praktijken deels faciliteert door geanonimiseerde betalingen mogelijk te maken en bij onraad geen actie te ondernemen. Vervolgens krijg ik na lang wachten iemand van de afdeling fraude te spreken. Helaas hetzelfde verhaal. Beide personen hebben niet eens naar het gekoppeld telefoonnummer gevraagd. Dit hele gesprek is opgenomen.
Ik probeer hierna nog via Linkenin in contact te komen met een medewerker van Remitly die werkzaam is in Nederland, toevallig bij de juiste afdeling van het bedrijf. Maar ook deze persoon kan/wil niks doen en even later ben ik geblokkeerd.
Vanzelfsprekend ben ik na deze ervaringen op zoek naar de verhalen van slachtoffers waarbij ook deze organisatie, Remitly, is betrokken.
Mooney_
Na wederom tientallen berichten van alle tot nu toe bekende e-mail adressen en meerdere berichten op WhatsApp van 3 telefoonnummers komt er na enkele dagen verandering. Ik geef namelijk aan dat het betalen via dit platform niet mogelijk is bij mijn bank, en dat ik uitsluitend betalingen kan doen naar een IBAN rekeningnummer. En dat krijg ik de volgende dag ineens!
Het eerste IBAN rekeningnummer dat ik krijg om de € 250 te betalen voor de erfenis
Mooney is een fintech uit Italië die zo te zien op Trustpilot niet goed staat aangeschreven. Ik heb geen idee hoe ze aan dit rekeningnummer komen. Het kan een geldezel zijn, maar deze rekening kan ook illegaal in het bezit zijn gekomen van de oplichters d.m.v. gestolen of illegaal verkregen identificatiedocumenten. Daarom meld ik deze gegevens bij Mooney. Zoals ik al had verwacht krijg ik geen reactie, en ik kan alleen maar hopen dat ze iets gedaan hebben met deze informatie.
Videobellen_
Ik blijf proberen om de oplichters te kunnen spreken via WhatsApp videobellen. Een aantal dagen lukt dit niet, en krijg ik een screenshot terug met zogenaamd de advocaat in beeld die het niet lukt mijn oproep te beantwoorden. Dan wordt er opgenomen. Wat de oplichters nu doen is op zich wel grappig; tijdens dit videogesprek een andere telefoon filmen met een video van de zogenaamde advocaat ;-)
Contact proberen te leggen met één van de oplichters via WhatsApp
Alweer volgen de e-mails en WhatsApp berichten elkaar snel op. De oplichters worden nu, na 2 weken, ongeduldig. Maar toch blijven ze geloven dat ik er in ben getrapt. Uiteindelijk ontvang ik nog 2 berichten om de betaling uit te voeren; nog een keer via Remitly met weer een ander telefoonnummer, en dan ook met een Nederlands rekeningnummer van de ABN Amro bank.
Als laatste ontvang ik nogmaals 2 manieren om te betalen; weer via Remitly en nu ook een ABN nummer
ABN Amro_
Het kan zijn dat de oplichters denken dat het nu voor mij vertrouwder is om te betalen. Tijd om contact op te nemen met de fraude afdeling van ABN Amro. Telefonisch wordt ik niet veel wijzer, maar als ik het verhaal uitleg krijg ik een e-mail adres van de fraudedesk. Ik krijg (tot op dit moment) één bericht terug en als ik aangeef dat ik wat meer informatie wil hebben, als is vastgesteld dat er inderdaad verdachte transacties plaatsvinden, blijft het stil. Ik vermoed dat de ABN die paar algemene gegevens waar ik om heb gevraagd liever niet deelt.
Tot slot_
Leg ik contact met gespecialiseerde opsporingsinstanties. Eén uit Nigeria die ook verbonden is met criminaliteit in Benin. En de cybercrime afdeling van de DGPR (nationale politie) waarvan ik de contactgegevens heb gekregen via een Nigeriaanse misdaadjouralist. Inmiddels heb ik genoeg informatie van deze groep dat de autoriteiten actie kunnen ondernemen. Naast geldstromen kunnen op hun toestellen ook alle valse en gestolen ID documenten, e-mail verkeer en WhatsApp berichten worden aangetroffen. Naast deze informatie heb ik ook een actuele locatie van de laatste nieuwe mobiele telefoon die is gebruikt, namelijk een nieuw winkelcentrum nabij Cotonou.
De locatie (benadering) van het 5e telefoonnummer op het moment dat deze mij bericht voor betaling via Remitly
Of er daadwerkelijk iets is gedaan met de informatie is op dit moment nog altijd een vraag, zowel de financiële bedrijven als de autoriteiten communiceren beperkt. Terwijl het doel, namelijk het terugdringen van in dit geval financiële criminaliteit, voor iedereen belangrijk zou moeten zijn.
Conclusie_
Bij deze vorm van criminaliteit gaan de oplichters niet extreem geraffineerd te werk. De kans dat je hier in zult trappen is klein, en het hoeven ook geen zware criminelen te zijn die schuilgaan achter de online accounts. Als je kijkt naar de tijd en moeite die ze in de correspondentie steken, zijn er toch altijd mensen die slachtoffer worden van dit soort trucs; en dat kan verstrekkende gevolgen hebben.
- Financiële schade Het blijft niet bij € 250,-. Er zullen altijd weer extra kosten bijkomen, net zo lang tot een slachtoffer het niet meer vertrouwt. Dit soort bedragen kunnen hoog oplopen, het geld zie je (bijna) nooit meer terug.
- Identiteitsfraude Als de oplichters een foto of kopie van je identiteitsbewijs in handen hebben, doen ze zich voor alsof ze jou zijn. Nieuwe slachtoffers denken dat degene die op het ID document staat de oplichter is. Daarnaast kunnen deze documenten ook voor hele andere oplichtingszaken worden gebruikt, of voor het openen van bijvoorbeeld een online bankrekening. Verkopen van dit soort gegevens op internet is ook handel; als meerdere oplichters jouw gegevens in handen hebben kan dit veel problemen opleveren gedurende vele jaren.
- Emotionele schade Het is bekend dat slachtoffers van online oplichting zich vaak schamen voor wat er is gebeurd. Dat, samen met het gegeven dat de kans om het geld terug te krijgen nihil is, zorgt er voor dat naar schatting maar een klein deel van de gedupeerden aangifte doet of melding maakt van dit soort strafbare feiten.
Hoeveel slachtoffers worden er gemaakt met deze vorm van fraude?
Dat is niet precies bekend. Maar gezien het feit dat ze er veel tijd en moeite in steken lijkt het te lonen. In Nederland zijn bij de Fraudehelpdesk gegevens beschikbaar uit het jaarverslag; hier wordt de totale vorm van voorschotfraude genoemd, het stukje erfenisfraude wordt niet specifiek aangegeven. Dit zijn de cijfers van 2022 & 2023 in Nederland. Hou er wel rekening mee dat n.a.w. slechts een klein deel van de gedupeerden ook daadwerkelijk aangifte doet.
Overzicht van voorschotfraude uit het jaarverslag van de fraudehelpdesk
"De informatie in dit artikel is slechts een klein deel van alle gegevens die zijn verkregen tijdens het onderzoek."
Honderden berichten, foto's, video's, audio opnames en ook privacygevoelige informatie. Niet alles kan worden gepubliceerd. Mis je iets in het artikel of heb je vragen over een specifiek onderwerp, laat het me dan even weten.
Waarschuwing_
Behalve dat je natuurlijk nooit moet reageren op dit soort berichten en al helemaal geen geld of foto's van jezelf / je ID moet sturen ook nog even dit:
Een waarschuwing voor de naam op dit identiteitsdocument; Paul Alois. Deze identiteitskaart wordt misbruikt, meer mensen zijn al slachtoffer geworden door dit document. In deze zaak hebben de oplichters de foto van de persoon Paul Alois vervangen door de foto van Jean-Laurent Bonnafé de Franse CEO van BNP Paribas Fortis van 20009 tot 2011. Ik ontvang meerdere foto's van deze persoon. De kans is groot dat dit document vaker wordt gebruikt voor fraude, eventueel met andere afbeeldingen als pasfoto.
Deze identiteitskaart wordt door de oplichters misbruikt. De pasfoto is vervangen door een foto van deze persoon
Soortgelijke oplichtingstrucs_
Ook zijn er op dit moment oplichters actief die slachtoffers op dezelfde manier via social media benaderen, en als e-mail adres o.a. de domeinen [@] contractor . com & [@] financier . com (van mail . com, 1&1 mail & media) gebruiken en een officieel lijkend document incl. stempel versturen. In deze actuele zaak gebruiken ze een gehackt Facebook profiel van een ernstig zieke man op leeftijd. Maar dat is informatie voor een volgend onderzoek...
Het einde?_
Nee, nog niet. Ook al is er tot zover nog niemand aangehouden, zolang als er bruikbare informatie is over de verdachten en er nog steeds (moeizaam) contact is met opsporingsinstanties en financiële instellingen is het nog niet voorbij. Organisaties als banken en betaalplatformen zullen best rekeningen blokkeren als daar aanleiding voor is, maar op die manier pak je het probleem aan en niet de oorzaak. De oplichters zullen met nieuwe ID bewijzen direct andere online betaalmogelijkheden kunnen gebruiken.
Ook ben ik in het bezit van de namen van honderden personen op Facebook die verbonden waren met meerdere accounts van deze 'Marie' waarvan er vermoedelijk één is gehackt en de andere accounts onder haar naam zijn aangemaakt of voorheen van personen uit Benin zijn geweest. (een aantal zijn inmiddels verwijderd) Dat is te zien aan de vriendenlijst van deze accounts. Hopelijk komt daar nog waardevolle informatie vandaan.
Ik ben uiteraard niet echt opgelicht; er is daarom geen officiële aangifte die gebruikt kan worden.
Zodra er nieuwe informatie is zal ik dit delen op mijn profiel en op de pagina en website van 2 DETECT.
Bedankt voor het lezen van mijn eerste artikel n.a.v. een onderzoek naar criminaliteit. Volg mij als je op hoogte wil blijven van nieuwe onderzoeken. Ben je of ken je iemand die (potentieel) slachtoffer is van (digitale) oplichting? Stuur me een bericht en deel vertrouwelijk je verhaal.
Belangrijke tips_
Online een bericht ontvangen van iemand?
- Geef nooit persoonlijke informatie
- Maak geen geld of crypto over
- Download niet zomaar bestanden / programma's
- Stuur geen documenten of foto's
- Zorg dat je instellingen op social media privé staan
- Gebruik sterke wachtwoorden, voor elk account een ander
- Gebruik altijd 2FA/MFA, bij voorkeur met authenticator
- Handel nooit onder tijdsdruk en bewaar alles als bewijs
Er zijn talloze oplichtingtrucs en elke week worden er nieuwe varianten bedacht. Dit kan gebeuren via social media platforms, verkoopplatforms, datingsites / apps enz. Twijfel je over de echtheid en de bedoeling van diegene die jou online, via mail, op WhatsApp of via SMS iets stuurt? Vraag iemand uit je omgeving advies of stuur de berichten / screenshots naar 2detect@proton.me
Bron: Joris Willemsen | 2 DETECT
Misstanden & (digitale) criminaliteit. bewustwording creëren d.m.v. uitleg modus operandi; publicatie van onderzoeken over actuele onderwerpen.
Begrippenlijst: Sleutelwoorden uitgelegd
-
Voorschotfraude: Een vorm van fraude waarbij het slachtoffer wordt misleid om vooruit te betalen voor een vermeende grote som geld die nooit wordt ontvangen. Een veel voorkomende variant is erfenisfraude, waarbij wordt gesuggereerd dat het slachtoffer een erfenis zal ontvangen, maar eerst juridische kosten moet betalen.
-
Nigeriaanse oplichting: Een andere benaming voor voorschotfraude, oorspronkelijk bekend van brieven afkomstig uit Nigeria, waarin werd beloofd een grote som geld over te maken in ruil voor een voorschotbetaling.
-
Modus operandi: De specifieke werkwijze of methode die criminelen gebruiken om hun misdaden te plegen.
-
Erfenisfraude: Een specifieke vorm van voorschotfraude waarbij slachtoffers worden benaderd met het verhaal dat zij een erfenis zullen ontvangen, maar eerst bepaalde kosten moeten betalen.
-
IP-adres: Een uniek adres dat een apparaat identificeert op het internet of een lokaal netwerk.
-
Geldezel: Een persoon die wordt gebruikt om illegaal verkregen geld door te sluizen, vaak zonder dat hij of zij zich bewust is van de criminele aard van de transactie.
-
IBAN-nummer: International Bank Account Number, een internationaal erkend systeem om bankrekeningen te identificeren.
-
Fintech: Financiële technologiebedrijven die technologie gebruiken om financiële diensten te verbeteren of automatiseren.
-
Identiteitsfraude: Misbruik van iemands persoonlijke gegevens om fraude te plegen, zoals het openen van bankrekeningen of het aanvragen van leningen.
-
2FA/MFA: Twee- of meervoudige authenticatie, een extra beveiligingslaag waarbij naast een wachtwoord een tweede vorm van verificatie nodig is om toegang te krijgen tot een account.
-
Authenticator: Een app die een code genereert die wordt gebruikt als tweede stap bij 2FA/MFA.
-
Cybercrime: Criminaliteit die plaatsvindt via internet of andere vormen van ICT.
-
Remitly: Een digitaal platform dat internationale geldtransfers faciliteert.
-
Privacygevoelige informatie: Informatie die betrekking heeft op de persoonlijke levenssfeer van een individu en die beschermd moet worden tegen ongeoorloofde toegang en gebruik.
Meer vragen van de week
Vraag van de week: Slim speelgoed - Hoe veilig zijn de digitale speeltjes voor onze kinderen?
Reading in 🇬🇧 or another language
Vraag van de week: Cyberdreigingen - Blijf voorop in het digitale strijdveld
Reading in 🇬🇧 or another language
Vraag van de week: Kunnen hackers verkeerslichten manipuleren? Feiten en fabels uitgelegd
In deze podcast bespreken we de kwetsbaarheid van Nederlandse verkeerslichten voor hacking, met name via het KAR-systeem dat radiosignalen gebruikt om verkeerslichten voor hulpdiensten te regelen. We leggen uit hoe hackers deze signalen kunnen manipuleren om verkeerslichten op groen of rood te zetten, wat kan leiden tot verwarring en verkeersopstoppingen. Toch benadrukken we dat niet alle verkeerslichten kwetsbaar zijn, aangezien de meeste worden vervangen door het nieuwere, veiligere Talking Traffic-systeem. We scheiden feiten van fabels over de mogelijkheden van hackers en geven bestuurders tips over wat te doen bij verdachte situaties.
Vraag van de week: Storing of Cyberaanval? De kracht van transparantie en samenwerking in het beveiligen van onze digitale infrastructuur
Reading in 🇬🇧 or another language
Vraag van de week: Ik ga naar China en reis voor zaken. Wat kan ik het beste doen?
🇳🇱 🇬🇧
Vraag van de week: Hoe ga je om met een chantage-e-mail?
🇳🇱 🇬🇧
Heb je ook een vraag?
Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail met 'Vraag van de Week' als onderwerp. Zo maak je kans dat jouw vraag het onderwerp wordt in onze volgende 'Vraag van de Week'-rubriek. P.S.: Vergeet niet 'Vraag van de Week' in het onderwerp te vermelden! Dit zorgt ervoor dat jouw e-mail opvalt en vergroot de kans dat we deze selecteren voor onze wekelijkse rubriek. We horen graag van je!