Een computer of netwerk werd besmet (ransomware), of iemand kreeg toegang tot een e-mailadres of account op sociale media (hacking). Ongeveer 300.000 mensen werden de dupe van identiteitsfraude.
Volgens het bedrijf Symantec hebben in totaal 5,8 miljoen Nederlanders weleens te maken gehad met cybercrime. Twee op de drie mensen verwachten dat ze het komende jaar getroffen worden.
Het kost Nederland 349 miljoen euro. Dat is niet alleen het geld dat werd gestolen, maar ook de onkosten die mensen moeten maken om de problemen op te lossen.
Nederlandse consumenten maken zich zorgen over hun online-privacy, de bescherming van hun gegevens door derden, en over cybercrime.
Niet zonder reden: bijna 6 miljoen Nederlandse consumenten zijn wel eens slachtoffer geworden van cybercrime, meldt Symantec. Meer dan de helft van de respondenten in een peiling onder consumenten gelooft dat de kans dat net zoveel of meer kans lopen om cybercrimeslachtoffer te worden dan de kans dat ze griep krijgen.
Security leverancier Symantec meldt dat 5,8 miljoen Nederlanders slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit (42 procent). In het vandaag verschijnende Norton LifeLock Cyber Safety Insights Report valt te lezen dat in de afgelopen twaalf maanden meer dan 3 miljoen Nederlandse consumenten (24 procent) door cybercriminaliteit zijn getroffen. Twee derde van de bevraagde 1003 respondenten verwacht dat zij in ergens in de komende twaalf maanden slachtoffer worden van cybercrime. In het persbericht merkt Symantec nog op dat 57 procent van de consumenten zelfs gelooft dat de kans dat zij slachtoffer van cybercriminaliteit worden even groot of zelfs groter is dan de kans om griep te krijgen.
107,- euro per Nederlander
De verliezen als gevolg van cybercriminaliteit voor consumenten bedroegen in het afgelopen jaar naar schatting 349,1 miljoen euro, rekent de security leverancier voor. Bovenop dat bedrag komt nog eens 14,4 miljoen euro aan totale kosten voor de afhandeling van problemen ontstaan door beveiligingsincidenten. Omgerekend komt dat neer op een verlies van 107 euro per Nederlander. Het oplossen van deze problemen kostte volgens Symantec gemiddeld 4,4 uur. Bijna een derde van de consumenten is een week of langer bezig geweest met het oplossen van problemen als gevolg van security schendingen.
Naast deze beveiligingsbevindingen heeft Symantec in het onderzoek, in oktober uitgevoerd door The Harris Poll, ook online-privacy, social media en databescherming bekeken. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (54 procent) maakt zich meer zorgen om hun persoonlijke privacy dan ooit tevoren. Ze zien bescherming van hun data als een recht, niet als een voorrecht. Voor de invulling van dat recht hebben consumenten echter weinig tot geen vertrouwen in sociale media. Ook hebben ze zelf geen geld over voor databescherming door derden.
Gratis, en toch delen
De meeste Nederlandse consumenten willen organisaties niet betalen om de bescherming van hun persoonlijke gegevens te waarborgen. Dit geldt vooral voor sociale mediabedrijven: 83 procent van de consumenten geeft aan niet bereid te zijn om aanbieders van sociale media te betalen om de eigen privacy te waarborgen, vergeleken met 81 procent voor retailers, 69 procent voor zorginstellingen en 69 procent voor financiële instellingen. Desondanks zijn Nederlanders voorstander van het delen van gegevens.
Bron: agconnect, parool, Symantec
Wat is Cybercrime?
Cybercrime is criminaliteit met ICT (Informatie- en Communicatie Technologie) als middel en doelwit, waarbij internetcriminelen inbreken op bijvoorbeeld een computer, telefoon of het complete netwerk van een organisatie.
De motieven van internetcriminelen lopen uiteen. Veelal is dit om een grote hoeveelheid geld buit te maken of om een bedrijf schade aan te brengen. De impact is over het algemeen enorm.
U hoeft geen computer of internetaansluiting te hebben om er slachtoffer van te worden. Zo bevatten de meeste telefoons en bankpassen computerchips, die kunnen worden gemanipuleerd door cybercriminelen.
Door de anonimiteit en het massale bereik van internet is Cybercrime zeer aantrekkelijk voor criminelen, omdat ze meer slachtoffers kunnen benaderen en minder kans hebben om gepakt te worden door Politie en Justitie.
De term Cybercrime, ook wel computercriminaliteit of cybercriminaliteit genoemd, komt uit het Amerikaanse recht en is een algemene benaming voor misdrijven waarbij netwerken of computers worden gebruikt.
De Wet Computercriminaliteit (Cybercrime) is sinds 2006 in Nederland van kracht. Maar het arresteren van cybercriminelen is vaak moeilijk. Hackers kunnen namelijk veel manieren bedenken om via een andere computer te opereren. Zo kan een Nederlandse hacker met een gehackte computer in Duitsland een Amerikaanse bedrijfscomputer binnendringen. Hierdoor is het lastig de echte dader te vinden.
Maar het is niet "onmogelijk" om een dader of verdachte te ontmaskeren!
Meer nieuws over Cybercrime
Breda, Etten-Leur, Oosterhout Cyberweek: Acht internetoplichters lopen tegen de lamp
30 mrt. 2019 08:18
Cybercrime dialoogavond Politie | Amsterdam
19 mrt. 2019 15:25
Primeur: het eerste forum over Cybercrime in Nederland!
11 mrt. 2019 14:14
Wanneer mag de politie in je smartphone en laptop kijken?
8 mrt. 2019 18:03
Nieuwe wet versterkt bestrijding Cybercrime en Computercriminaliteit
3 mrt. 2019 12:20
Politie wil hulp van burger bij bestrijden Cybercrime
28 feb. 2019 08:10
Het Forum over “Cybercrime” nu online
26 feb. 2019 19:46
Ongekende aanval op de „infrastructuur van het internet” gaande
23 feb. 2019 12:31
81% aanvallen door zwakke en gestolen wachtwoorden
15 feb. 2019 17:00
9456 Jongeren trappen in val cybercrime door politie (waarschuwing)
14 feb. 2019 08:00
Illegale Darkweb markplaats xDedic Offline gehaald door FBI en Europese politiediensten
29 jan. 2019 10:46
Reactie plaatsen
Reacties