Rond het begin van de zomer zullen alle enkelvoudige elektronische overboekingen tussen ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Knab binnen vijf seconden op de rekening van de ontvanger worden bijgeboekt, ook ’s nachts, in het weekeinde en op feestdagen.
De nieuwe betaalmethode gaat helemaal vanzelf in, zonder aanmelding. Bankklanten worden de komende tijd op enig moment automatisch aangesloten op Instant Payments. 'Je hoeft daar zelf niets voor te doen,' zegt Piet Mallekoote van Betaalvereniging Nederland. 'Laat je dus niet misleiden door mogelijke phishingberichten die iets anders beweren.'
Veilig betalen, sneller zakendoen
Bij een Instant Payment ziet de ontvanger het bedrag binnen vijf seconden op zijn of haar betaalrekening verschijnen. Die kan dat bedrag meteen gebruiken voor eigen betalingen.
Voortaan snellere transacties dankzij nieuw betaalsysteem
Klanten van zeven Nederlandse banken krijgen binnenkort geld direct op hun rekening gestort bij overboekingen van een rekening van een van deze banken. ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Knab beginnen deze week klanten over te zetten naar het nieuwe betaalsysteem. De banken verwachten uiterlijk begin juli directe betalingen bij al hun klanten ingevoerd te hebben.
Klanten kunnen met de invoering van de zogenoemde Instant Payments ook 's nachts en in het weekend direct geld overboeken. De ontvanger hoeft dan niet meer te wachten tot het geld de volgende werkdag is bijgeschreven. De nieuwe betaalmogelijkheid wordt automatisch toegevoegd aan mobiel- en internetbankieren. Klanten hoeven er zelf niets voor te doen.
Supersnelle transactie geldt niet voor salarisbetalingen
De wijzigingen gelden voor alle betalingen behalve bulkoverboekingen door zakelijke klanten, waarbij meerdere overboekingen tegelijkertijd verwerkt worden. Salarisbetalingen vallen er dus bijvoorbeeld niet onder, zo legt brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland uit.
De banken werkten sinds 2015 aan het nieuwe betalingssysteem. Begin dit jaar is een test met 1 miljoen transacties succesvol verlopen.
Bron: Betaalvereniging Nederland, ANP
Wat is Phishing?
Phishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur. De oplichter probeert vervolgens met die gegevens uw bankrekening te plunderen.
Phishing kan ook telefonisch (vishing) worden uitgevoerd. Criminelen benaderen mensen en doen net alsof ze bij de bank van het slachtoffer werken. Vaak wordt gezegd dat er sprake is van een veiligheidsprobleem. Er wordt gevraagd naar de inloggegevens of u krijgt het verzoek naar een bepaalde website te gaan waar met uw persoonlijke inloggegevens moet worden ingelogd. Ook hier gaat het om de website van de fraudeur. Soms heeft de oplichter, voordat hij een potentieel slachtoffer opbelt, al informatie over de bankrekening verzameld met behulp van malware.
Wat is Smishing?
Smishing staat voor 'SMS phishing'. Zoals bij phishing, krijgt de gebruiker een berichtje dat op een eerder urgente manier vraagt om actie te ondernemen. Bij smishing wordt een tekstbericht verzonden naar de telefoon van de gebruiker, in plaats van naar het e-mailaccount. Het bericht vraagt de gebruiker doorgaans om onmiddellijk actie te ondernemen door een telefoonnummer te bellen of zich naar een bepaalde website te begeven. Het telefoontje wordt vaak beantwoord door een automatisch antwoordsysteem. Aan de gebruiker wordt gevraagd om actie te ondernemen door persoonlijke informatie zoals wachtwoorden of creditcard informatie te verstrekken. Klik niet op dit soort links en bel niet naar het telefoonnummer. (mogelijk ook nog eens Wangiri-fraude).
Smishing is een opkomende en groeiende bedreiging in de digitale wereld.
Nieuws Phishing
Phishingaanval op iPhone-gebruikers via configuratieprofiel
7 apr. 2019 00:43
Schade Phishing banken in 2018 bijna verviervoudigt
27 mrt. 2019 07:37
Belastingdienst "Recht op teruggave"
21 mrt. 2019 08:42
Cybercriminelen zetten phishing en malware in om mensen in de val te lokken na aanslag Nieuw-Zeeland
18 mrt. 2019 16:41
Recordaantal Belgen slachtoffer fraude met internetbankieren
16 mrt. 2019 18:41
9 mrt. 2019 22:04
28 feb. 2019 13:10
Vier phishers aangehouden (minimaal een kwart miljoen euro buit gemaakt)
26 feb. 2019 13:11
Veel "ING Bank" e-mails over nieuwe 'Mijn ING' in omloop
19 feb. 2019 02:39
Nep voicemailberichten gebruikt voor phishing
24 jan. 2019 14:18
Politie houdt zes verdachten aan voor internetoplichting
24 jan. 2019 13:50
Nieuws Smishing
Opnieuw Smishing berichten in omloop
7 mrt. 2019 00:17
Veel Smishing berichten in omloop van banken en telecomproviders
29 jan. 2019 20:50
Nep SMS berichten in omloop van Rabobank
24 dec. 2018 12:49
Reactie plaatsen
Reacties