Het aantal gevallen van phishing is verdrievoudigd. Bij de Fraudehelpdesk kwamen dit jaar driemaal zo veel meldingen van phishing binnen. Vorig jaar waren dat er nog zo'n 2.600, dit jaar zijn dat er al bijna 8.200. Sowieso kan 2019 met recht het jaar van de fraude worden genoemd, want ook andere vormen van fraude namen explosief toe.
Directeur Marloes Kolthof van de Fraudehelpdesk signaleert een forse stijging van phishing via de SMS (smishing). 'Het wordt kwalitatief beter, criminelen ontdekken steeds nieuwe vormen van fraude, en dat is lastig om snel te achterhalen', zegt Kolthof. Kolthof waarschuwt consumenten dat de berichten er steeds echter uit zien: 'Zelfs het groene slotje op internet is verdacht, je moet goed naar de URL kijken, bij twijfel naar de website van de Fraudehelpdesk gaan en nooit zomaar ergens op klikken'.
Phishing gebeurt op enorme schaal
De Fraudehelpdesk waarschuwt voor nep-berichten van banken. Het vissen naar bankgegevens gebeurt op enorme schaal via SMS (smishing), appjes en e-mail - vaak met honderdduizenden tot een miljoen berichtjes tegelijk. Oplichters doen zich voor als je bank en proberen je te verleiden om opmerkelijke 'schijntransacties' te annuleren, waarschuwt de Fraudehelpdesk.
Volgens André Vermeulen van Fraudehelpdesk.nl doen oplichters zich in een bericht voor als je bank en proberen ze je te verleiden om een opmerkelijke betaling te annuleren via een linkje. Klik je op die link, dan beland je op een website die veel lijkt op die van je bank. Wie vervolgens met zijn of haar gegevens inlogt, is de klos. Vermeulen waarschuwt dat banken nooit via SMS, e-mail of whatsapp communiceren.
Bron: fraudehelpdesk, bnr
Reactie plaatsen
Reacties