Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Weekoverzicht
Valse telefoontjes ‘Amazon’
Bent u gebeld namens Amazon? Wees dan alert want er zijn sinds enkele dagen oplichters actief namens dit bedrijf. Melders krijgen een telefoontje waarbij automatisch een gesproken bericht wordt afgespeeld. Volgens dit bericht zou er een grote, kostbare bestelling namens u worden gedaan. Wilt u dit niet, dan wordt u gevraagd een bepaald nummer (meestal ‘1’) in te toetsen. U wordt dan doorverbonden met een medewerker, zogenaamd van Amazon. Deze nep-medewerker van Amazon biedt u aan te helpen met het annuleren van de bestelling. Hij moet dan wel even in uw computer via een speciaal programma. Wanneer deze nep-medewerker in uw computer is, kan hij zichzelf uiteindelijk – omdat hij meekijkt wanneer u inlogt – ook toegang geven tot uw online bankomgeving. Zo sluizen ze bijvoorbeeld geld weg naar hun eigen rekening, zonder dat u dit in de gaten heeft. Ook is het mogelijk dat potentiële slachtoffers naar frauduleuze websites worden geleid. Hier wordt naar persoonlijke of financiële informatie gevraagd, zoals uw creditcardgegevens.
Tech Support Scam
'Tech Support Scam' is een vorm van cybercrime waarbij u gebeld wordt door iemand die zich voordoet als een medewerker van een helpdesk. Bijvoorbeeld een ‘security-expert’ of ‘technician’. In het gesprek wil de crimineel u doen geloven dat er problemen met de software van bijvoorbeeld Microsoft op uw computer zijn ontdekt. De medewerker zal aandringen op snelle maatregelen om het bestaande probleem te verhelpen en grote(re) problemen te voorkomen. Daarvoor zijn wel wat aanpassingen op uw computer nodig. De beller is bereid om tegen betaling de zogenaamde problemen te verhelpen. Hier is sprake van oplichting. De beller is op uw geld uit en wil u ertoe verleiden om tegen betaling onveilige software (een virus / malware) op uw pc te installeren. Hiermee krijgt de crimineel toegang tot uw pc en uw bestanden. Daarnaast wordt bijna altijd het bedrag dat u voor de telefonische hulp moet betalen tijdens het betaalproces (ongemerkt) verhoogd. Hier komt u vaak pas later achter wanneer u onraad ruikt of uw bankafschrift onder ogen krijgt. Lees verder
Nieuwe oplichtingstruc, phishingmails namens de RDW: 'Uw inschrijving verloopt binnenkort'
Een volger wees Opgelicht?! op een oplichtingstruc die in deze vorm zelden voorkomt en daarom de moeite van het waarschuwen waard is. Ditmaal wordt de naam van de RDW misbruikt: jouw 'RDW-inschrijving' – die in de gesuggereerde vorm helemaal niet bestaat – komt op 12 september 2021 te vervallen. Of je even de verlengingskosten wilt betalen, is vervolgens de vraag. Uiteraard is het de oplichters niet om deze kosten te doen, maar om de inloggegevens voor internetbankieren. Reden genoeg om even scherp te blijven, lijkt ons. Lees verder
Kinderen opgelicht via Instagram om virtuele Fortnite-valuta V-Bucks: 'Honderden euro's in rekening gebracht'
Er zijn een aantal zekerheden in het leven, en één daarvan is dat er een aanzienlijk aantal oplichters rondhangt op sociale media zoals Facebook en Instagram. Iets waar we gelukkig relatief weinig over horen, maar toch wel degelijk blijkt te gebeuren, is dat sommige oplichters het expliciet op jonge kinderen hebben voorzien. Een volger wees ons op een Instagram-account omdat haar zoon van 11 door degene(n) achter dat account is bestolen van bijna 300 euro. De jongen dacht zogenaamde V-Bucks te kopen, een virtuele munteenheid die gebruikt wordt in het onder kinderen zeer populaire spel Fortnite. Hoe gaat dat in zijn werk, en waar moeten jouw (klein)kinderen op letten? Lees verder
Valse mails van PostNL: 'We bezorgen binnenkort een pakket, betaal € 6,75 verzendkosten'
Uit naam van PostNL gaan er e-mails rond met daarin de aankondiging dat er een pakket onderweg is. Je moet alleen wel even € 6,75 aan verzendkosten overmaken voordat het pakket daadwerkelijk wordt overhandigd. Vermoedelijk raad je het al, maar het is de afzender uiteraard om iets heel anders te doen... Lees verder
Opnieuw phishingmails namens WoningNet: 'Uw inschrijving vervalt, betaal de verlengingskosten'
Er gaan opnieuw valse mails rond namens WoningNet, een platform waarop sociale huurwoningen worden aangeboden. Jouw inschrijving dreigt te verlopen als je niet snel de verlengingskosten betaalt. En je inschrijfduur verliezen, dat is voor menig woningzoekende een rampscenario. Oplichters weten dat en spelen daar handig op in. Lees verder
Nóg een Marktplaats-oplichtingstruc: verificatie via WhatsApp op verzoek van de Marktplaats-'klantenservice'
Een volger wees ons onlangs op een Marktplaats-oplichtingstruc. Oplichters maken zakelijke WhatsApp-accounts, selecteren het logo van Marktplaats als profielfoto en benaderen nietsvermoedende Nederlanders met het verzoek om zich te verifiëren. Dat is ongetwijfeld ook dit keer weer de opmaat naar het willen leegtrekken van bankrekeningen, want de échte Marktplaats gaat helemaal niet op deze manier te werk. Waar moet je op letten? Lees verder
Bol.com: Antwoord en win een VanMoof S3!
De afgelopen dagen ontving we een behoorlijk aantal meldingen over een misleidende winactie uit naam van Bol.com. Ook Opgelicht?! kreeg hier veel meldingen over. De belofte is dat er een fiets van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof wordt weggegeven, een fiets met een winkelwaarde van zo'n 2.200 euro. Er is echter wel een probleem: er wordt helemaal niks weggegeven. Wat wil de organisatie van deze 'winactie' dan wél van je? Lees verder
Phishingmails Banken
Phishingmails Overheidsinstanties
Phishingmails Verzekeraars
Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen
Hoofddorp - Pinfraude na spoofing
Deze jongeman pint een groot geldbedrag met de pinpas van een bejaarde man uit Hoofddorp. De pinpas werd door #spoofing van de man afhandig gemaakt. Een bejaarde man uit Hoofddorp werd maandagmiddag 19 juli 2021 gebeld op zijn vaste telefoonaansluiting door een vrouw die zich voordeed als 'medewerkster van de bank', met het verhaal dat zijn bankrekening zou zijn gehackt. Om die reden zou de bankpas en e-reader worden opgehaald. Dit gebeurde ook: bankpas werd opgehaald en omdat de zgn 'bankmedewerkster' ook de pincode had weten te ontfutselen, werd kort hierna een groot geldbedrag gepind bij de geldautomaat van de ABN op de Nieuweweg in Hoofddorp. Lees verder
Bron: diverse en anonieme tips
Meer weekoverzichten
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Meer info over phishing, smishing, vishing, malafide websites, factuur fraude of bekijk alle vormen