Apple ID gehackt


Denk dat ik gehackt ben

Vermoedt u dat een onbevoegd persoon mogelijk toegang heeft tot uw Apple ID? In de volgende stappen leest u hoe u dit kunt nagaan en hoe u de controle over uw account terug kunt krijgen.

Omdat u uw Apple ID voor zoveel Apple producten en voorzieningen gebruikt, moet u ervoor zorgen dat uw Apple ID zo veilig mogelijk is. U moet de enige persoon zijn die uw wachtwoord weet en die kan inloggen met uw Apple ID. Als iemand die u niet kent of niet vertrouwt, kan inloggen met uw Apple ID, is uw account niet veilig.

Hier volgen enkele situaties waarin de Apple ID die u gebruikt, mogelijk niet veilig is:

  • Iemand heeft namens u een Apple ID gemaakt of u gebruikt een Apple ID die al was ingelogd toen u het apparaat kreeg.
  • U deelt een Apple ID met familie of vrienden. Uw Apple ID is uw persoonlijke account. Als u aankopen wilt delen met een gezinslid, gebruikt u ‘Delen met gezin’. Als u ‘Delen met gezin’ gebruikt, kunt u een agenda, foto’s, herinneringen enzovoort delen zonder uw Apple ID te delen.
  • U herkent de Apple ID niet die op uw apparaat is ingelogd.
  • U hebt het wachtwoord met iemand anders gedeeld, opzettelijk of onopzettelijk. Iemand anders heeft bijvoorbeeld uw wachtwoord voor u gekozen, u hebt iemand uw wachtwoord verteld of u hebt mogelijk uw wachtwoord ingevoerd op een ‘phishing’-site.
  • U hebt geen controle over het e-mailadres of telefoonnummer dat aan uw Apple ID gekoppeld is.
  • Het wachtwoord is zwak of loopt risico.

Als een van bovenstaande van toepassing is, volgt u deze stappen om het wachtwoord zo snel mogelijk opnieuw in te stellen en uw accountinformatie te controleren.

Hoe weet ik of mijn Apple ID risico loopt?

Uw Apple ID loopt mogelijk risico als u van Apple een account melding ontvangt voor een wijziging die u niet hebt doorgevoerd, of als u account details of wijzigingen opmerkt die u niet herkent. Bijvoorbeeld:

  • U ontvangt een e-mailbericht of melding dat uw Apple ID is gebruikt om in te loggen bij een apparaat dat u niet herkent of waar u niet onlangs op hebt ingelogd (bijvoorbeeld ‘Uw Apple ID is gebruikt om in te loggen op iCloud op een Windows-pc’).
  • U ontvangt een bevestigingsmail van Apple dat uw Apple ID-wachtwoord is veranderd of dat uw accountinformatie is bijgewerkt, maar u kunt zich niet herinneren dat u wijzigingen hebt doorgevoerd.
  • Uw apparaat is vergrendeld of in Verloren modus gezet door iemand anders dan u.
  • U ziet berichten die u niet hebt verstuurd of onderdelen die u niet hebt verwijderd.
  • U ziet kosten of aankondigingen voor aankopen die u niet hebt gedaan. Volg deze stappen als u op het afschrift van uw creditcard of betaalkaart iTunes Store- of App Store-kosten ziet die u niet herkent.
  • Uw wachtwoord werkt niet meer of het is veranderd of vergrendeld.
  • U herkent uw account details geheel of gedeeltelijk niet.

Als u een e-mailbericht hebt ontvangen waarvan u niet zeker bent of het betrouwbaar is of waarvan u vermoedt dat het een frauduleuze ‘phishing’-e-mail is, vindt u hier enkele tips die u helpen vast te stellen of het bericht echt is.

Hoe krijg ik de controle over mijn Apple ID?

Als u denkt dat uw Apple ID risico loopt, volgt u deze stappen om er controle over te krijgen en om uw accountinformatie te controleren:

  1. Log in bij uw Apple ID-accountpagina. Als u niet kunt inloggen of als u een bericht ontvangt dat de account vergrendeld is wanneer u probeert in te loggen, probeert u eerst de account opnieuw in te stellen of te ontgrendelen.
  2. Wijzig uw Apple ID-wachtwoord en kies een sterk wachtwoord.
  3. Controleer alle persoonlijke gegevens en beveiligingsinformatie in de account. Werk alle informatie bij die niet correct is of die u niet herkent, waaronder:
    • Uw naam.
    • Het primaire e-mailadres van uw Apple ID.* Als u uw e-mailadres moet wijzigenwerkt u de functies en voorzieningen bij waarvoor u uw Apple ID gebruikt, zodat alle functies en voorzieningen de bijgewerkte Apple ID gebruiken.
    • Alle alternatieve e-mailadressen, herstel-e-mailadressen en telefoonnummers. 
    • Beveiligingsvragen en antwoorden. Wijzig uw beveiligingsvragen als u denkt dat ze gemakkelijk te raden zijn.
    • De apparaten die gekoppeld zijn aan uw Apple ID, als u twee-factor-authenticatie al ingesteld hebt.
  4. Informeer bij de aanbieder van uw e-mailadres* of u de controle hebt over elk e-mailadres dat bij de Apple ID hoort. Als u niet de controle hebt over de e-mailadressen die bij de Apple ID horen, moet u het wachtwoord voor het e-mailadres veranderen of een ander e-mailadres gebruiken. 
  5. Stel twee-factor-authenticatie in voor uw Apple ID. Met deze aanvullende beveiligingsfunctie voorkomt u dat anderen uw account gebruiken, zelfs als ze uw wachtwoord weten.

Als u de bovenstaande stappen hebt gevolgd en denkt dat uw account mogelijk toch nog gevaar loopt, neemt u contact op met Apple Support.

Controleer of u weet welke Apple ID is ingelogd bij uw apparaat.

Als u op uw apparaat ingelogd bent met een Apple ID die u niet herkent, gebruikt u deze stappen om uit te loggen en weer in te loggen met een andere Apple ID. Om te controleren of u bent ingelogd met een Apple ID die alleen u beheert of vertrouwt, kunt u de volgende instellingen op al uw apparaten controleren:

iPhone, iPad of iPod touch:

  • ‘Instellingen’ > [uw naam] (in iOS 10.2 of lager: ‘Instellingen’ > ‘iCloud’)
  • ‘Instellingen’ > [uw naam] > ‘iTunes Store en App Store’ (in iOS 10.2 of lager: ‘Instellingen’ > ‘iTunes en App Store’)
  • ‘Instellingen’ > ‘Berichten’ > ‘Stuur en ontvang via’
  • ‘Instellingen’ > ‘FaceTime’

Mac:

  • ‘Systeemvoorkeuren’ > ‘Apple ID’
  • ‘Systeemvoorkeuren’ > ‘Internetaccounts’
  • ‘Berichten’ > ‘Voorkeuren’ > ‘Accounts’
  • ‘Facetime’ > ‘Voorkeuren’ > ‘Instellingen’
  • ‘Mail’ > ‘Voorkeuren’ > ‘Accounts’
  • ‘Agenda’ > ‘Voorkeuren’ > ‘Accounts’

Controleer ook iCloud voor Windows, uw Time Capsule of AirPort-basisstation en uw Apple TV (voor iCloud-foto’s of thuisdeling).

Bron:   Apple Nederland Copyright © Apple Inc, Internetsporen.