Een ddos-aanval zorgt ervoor dat een onbekend aantal klanten van internetprovider 'Delta' op dit moment geen internet heeft.
De website van de provider, die zich voornamelijk op Zeeland richt, is op het moment van schrijven ook offline. De aanval begon gisteren ochtend en zorgde ervoor dat internet, televisie en telefonie niet werkten. Via Twitter meldt het bedrijf dat het om een "enorm grote ddos-aanval" gaat en dat er hard gewerkt wordt, om het probleem te verhelpen.
Update: We hebben te maken met een enorm grote DDoS aanval. We werken keihard om dit te verhelpen. Op dit moment kunnen we nog niet zeggen hoe lang dit nog gaat duren. We informeren opnieuw zodra we daar meer zicht op hebben. https://t.co/wDTmkge1Pn
— DELTA (@deltanl) August 28, 2020
Hoe lang dit nog gaat duren?
"Op dit moment kunnen we nog niet zeggen hoe lang dit nog gaat duren. We informeren opnieuw zodra we daar meer zicht op hebben", aldus de provider. Gisteren in de middag leek het er op dat de internetverbindingen zich weer stabiliseerde door omleidingen en filtering van verkeer naar het Delta-netwerk om te leiden. De aanval is volgens Delta nog steeds gaande, maar zou door de genomen maatregelen geen hinder meer veroorzaken.
"Onze technici blijven in de hoogste staat van paraatheid om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Ook hebben we extra ondersteuning van ddos-experts ingeschakeld, omdat we te maken hebben met een aanval van ongekende omvang", zo meldt Delta in een aanvullende tweet. Verschillende klanten melden inmiddels dat hun verbinding weer werkt, terwijl andere melden dat ze nog steeds offline zijn.
Onze technici blijven in de hoogste staat van paraatheid om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Ook hebben we extra ondersteuning van ddos-experts ingeschakeld, omdat we te maken hebben met een aanval van ongekende omvang. 2/2 https://t.co/W5QWHmtXHv
— DELTA (@deltanl) August 28, 2020
Pinstoring
De ddos-aanval heeft ook voor een pinstoring in de parkeergarages van de gemeente Middelburg gezorgd. Hierdoor kan er alleen met contant geld worden betaald.
Helaas is hierdoor ook een pinstoring in onze parkeergarages.
— Gemeente Middelburg (@Gem_Middelburg) August 28, 2020
Er kan enkel met contant geld betaald worden: munten en briefjes van 5 of 10 euro. Dagkaarten (€10,60) kunnen ook met briefjes van 20 worden afgerekend. Excuses voor het ongemak!
Hopelijk is de storing snel opgelost! https://t.co/muiRzrLyHV
Update vrijdag 17:00
De website van Delta is inmiddels weer online. Ook daar wordt melding van de aanval gemaakt. "We zien dat het verkeer in ons netwerk niet overal stabiel is, waardoor je alsnog problemen kunt ervaren met de verbinding. We blijven continu werken aan oplossingen om deze ddos-aanval af te wenden", laat de provider weten.
Onze technici blijven in de hoogste staat van paraatheid om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Ook hebben we extra ondersteuning van ddos-experts ingeschakeld, omdat we te maken hebben met een aanval van ongekende omvang. 2/2 https://t.co/W5QWHmtXHv
— DELTA (@deltanl) August 28, 2020
Op het forum van Delta werd aangeraden om de dns-instellingen handmatig aan te passen, waardoor er weer toegang tot internet kan worden verkregen.
Update zaterdag 06:30
Opnieuw is de website Delta.nl niet bereikbaar, zo ook voor Zeelandnet.nl. Betreft dit opnieuw een DDoS aanval of is er nu iets anders aan de hand? Nog geen reactie van Delta ontvangen.
Bron: twitter.com/deltanl, twitter.com/Gem_Middelburg, security.nl
Update zaterdag 15:00
De problemen lijken te stabiliseren echter is het probleem nog niet voor iedereen verholpen.
De verbindingen in ons netwerk zijn op dit moment stabiel na de DDoS-aanval van gisteren. Onze netwerkspecialisten houden de situatie nauwlettend in de gaten.
— DELTA (@deltanl) August 29, 2020
Heb je op dit moment toch problemen met de internetverbinding of interactieve tv?