‘Marktplaatskopers’ hengelen naar geheime bankcodes

Gepubliceerd op 13 mei 2019 om 16:29
‘Marktplaatskopers’ hengelen naar geheime bankcodes

Zou u uw bankgegevens afstaan aan een onbekende? Waarschijnlijk niet. Maar cybercriminelen hebben allerlei uitgekookte trucjes om tóch aan uw gegevens te komen.

Truc met zakelijke rekening

U biedt iets te koop aan via Marktplaats en er reageert een geïnteresseerde koper. Vaak wil deze koper direct het door u gevraagde bedrag betalen, zonder te onderhandelen.

De koper vertelt bang te zijn voor oplichting en stuurt via WhatsApp een foto van een ID-bewijs en bankpas op. Hij (of zij) vraagt u hetzelfde te doen, zodat u beiden weet met wie u te maken heeft. U stuurt ook uw ID en een kopie van uw bankpas toe.

De man zegt dan dat hij een zakelijke rekening heeft waarbij het nodig is dat u zijn betaling ‘bevestigt’. Dit zou een nieuwe functie zijn die hij even zal uitleggen. U moet uw computer aanzetten en inloggen op uw internetbankieren.

Tijdens dit proces probeert de oplichter u de bevestigingscode te ontfutselen die de e-dentifier of bankpas-scanner aangeeft. Deze code heeft hij zogenaamd nodig om het geld sneller te kunnen overmaken.

U staat de code af met het idee dat dit geen fraudegevoelige code is. Want u heeft immers uw bankpas in de hand en geen pincode afgegeven, dus wat kan u gebeuren?

 

Helaas is de cybercrimineel op dat moment in staat de mobiel bankieren-app op zijn telefoon te koppelen aan uw bankrekening. Hij heeft immers al uw gegevens met de kopie van het bankpasje en ID-bewijs. De cybercrimineel zet vervolgens een betaling klaar vanaf uw rekening.

Dan zou u als verkoper het te ontvangen bedrag moeten ‘herbevestigen’. Maar zonder dat u het doorheeft, vraagt de oplichter u de normale procedure te doorlopen die hoort bij een betaling. En dat is dus ook precies wat er gebeurt: in plaats van geld te ontvangen, verliest u een flink bedrag aan de oplichter.

 

Advies

  • Geef onder geen beding codes rond internetbankieren aan anderen.

  • Stuur ook nooit (een kopie van) uw bankpasje of ID-bewijs op.

  • Als iemand u onder (tijds)druk zet, beëindig dan het gesprek.

  • Heeft u iets dergelijks meegemaakt? Meld het dan bij fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie

Bron: Politie, Fraudehelpdesk

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.