Keyless hacking: ook meeste nieuwe auto’s gevoelig voor keyless diefstal

Gepubliceerd op 25 juni 2019 om 22:57
Keyless hacking: ook meeste nieuwe auto’s gevoelig voor keyless diefstal

Het Britse onderzoeksbedrijf Thatcham Research heeft met een nieuwe testmethode onderzocht welke merken en types auto’s gevoelig zijn voor diefstal, door het signaal van de elektronische sleutel te kopiëren. Bij de meeste auto’s blijkt de beveiliging nog altijd ontoereikend.

Keyless entry biedt veel gemak. De automobilist loopt naar zijn wagen, opent het portier, gaat zitten en drukt op de startknop. De elektronische sleutel kan hij op zak houden. Als hij van de auto wegloopt, gaat deze automatisch op slot. Helaas is bij veel auto’s het radiosignaal (RFID) van de sleutel makkelijk te kopiëren. Dieven lopen langs de huizen en als zij het signaal van een autosleutel opvangen, kopiëren zij dat en kunnen zij er met de bijbehorende auto vandoor. Vrijwel alle auto’s van voor 2017 zijn niet beveiligd tegen deze methode.

Maatregelen

Intussen hebben enkele fabrikanten maatregelen getroffen tegen ‘keyless diefstal’. Zo hebben BMW, Mercedes en Porsche een bewegingssensor aan de elektronische sleutel toegevoegd. De sleutel zendt alleen een signaal uit als deze bewogen wordt. Bij Renault is het mogelijk de auto actief af te sluiten met een drukknop op de sleutelkaart. Wie dat niet doet loopt alsnog kans op diefstal. Thatcham heeft recent achttien automodellen onderzocht en die geclassificeerd in de categorieën ‘zeer goed’, ‘goed’, ‘standaard’, ‘slecht’ en ‘onaanvaardbaar’.

  • Zeer goed beveiligd zijn: Audi e-tron, BMW 7-serie, BMW X7, Land Rover Evoque, Jaguar XE, Mercedes B-Klasse, Porsche 911 en Porsche Macan.
  • Slecht beveiligd zijn: DS 3 Crossback, Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia ProCeed, Lexus UX, Mazda 3, Toyota Corolla Hybrid, Toyota RAV-4 en Volvo S60.
  • Bij de Suzuki Jimny is van beveiliging geen enkele sprake.

Live webinar over car-hacking

Slimmere auto’s en datalekken maken het autodieven makkelijker om in te breken. Wil je hier meer over weten? Bekijk de webinar terug in onderstaande video.

Bron: Thatcham Research