Aanhouding grootschalige oplichting via een webwinkel

Gepubliceerd op 5 februari 2019 om 17:42
Aanhouding grootschalige oplichting via een webwinkel

Een 42 jarige man is dinsdagochtend 5 februari aangehouden in zijn woning in Blaricum op verdenking van grootschalige oplichting via een webwinkel. Er zijn 167 aangiften gedaan.

Via het Landelijk Meldpunt Internet Oplichtingen (LMIO) komt een dossier op het bureau van de recherche in Hilversum terecht. Er is vanuit het hele land 167 keer aangifte gedaan van oplichting tegen een webwinkel. Het gaat om slachtoffers die via de webwinkel goederen hebben besteld en betaald, maar nooit hebben ontvangen. Het gaat om goederen als witgoed, zonneschermen en jacuzzi’s. De bedragen die de slachtoffers hebben betaald lopen uiteen van 170 euro tot 1.500 euro. Alle aangiften van de benadeelden zijn gebundeld door het LMIO en aangeboden voor onderzoek.

 

Rechercheonderzoek

Eind september 2018 gaat de recherche met de zaak aan de slag. De rechercheurs komen er snel achter dat de eigenaar op papier een katvanger (money mule) is.  Een katvanger is iemand die, meestal tegen betaling, een bedrijf of bv een bankrekening op naam heeft om zo de werkelijke eigenaar buiten schot te houden. Het onderzoek richt zich dan verder op het achterhalen van de werkelijke hoofdverdachte. Dit is een 42-jarige man uit Blaricum.

 

De verdachte

Dinsdag 5 februari in de ochtend heeft de recherche de man aangehouden. De Blaricummer wordt verdacht van fraude met online handel, faillissement fraude, identiteitsfraude en valsheid in geschrifte. De man zit vast voor verhoor en het onderzoek gaat verder.

 

Internetoplichting voorkomen?

Oplichters laten slachtoffers in veel gevallen vooraf geld betalen, terwijl zij vervolgens niets leveren. Door te betalen voordat u geleverd krijgt, wordt u makkelijker het slachtoffer van oplichting. Denk bij alles wat u doet goed na over mogelijke risico’s. Zo kunt u veel gevallen van internetoplichting voorkomen. Daarbij hoort ook een  check van de (ver)koper.

Wees alert en bewaar altijd uw correspondentie met de (ver)koper. Wanneer u met deze partij belt, houd u dan bij wanneer dit is geweest en met wie u gesproken heeft. Maak een foto of screenshot van de advertentie waarop u gereageerd hebt. Mocht u opgelicht worden, dan is die informatie van groot belang.

 

Bent u benadeeld via een webwinkel?

Als u vindt dat u benadeeld bent door een webwinkel, doe dan niet alleen aangifte, maar meld het ook bij www.consuwijzer.nl. Consuwijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit loket ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt uw belangen als consumenten. Bij de ACM kunt u praktisch advies krijgen over uw rechten en nagaan of het aanbod van de webwinkel aan de regels voldeed.

Bron: Politie, LMIO

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.