De meest voorkomende abonnementen trojans

Gepubliceerd op 20 mei 2022 om 12:47

Abonnementen-trojans zijn een aloude methode om Android-gebruikers hun zuurverdiende centen afhandig te maken. Ze infiltreren een smartphone onder het mom van nuttige apps en abonneren zich stiekem op betaalde diensten. Vaker wel dan niet is het abonnement zelf echt, alleen heeft de gebruiker de dienst hoogstwaarschijnlijk helemaal niet nodig.

De makers van dergelijke trojans verdienen geld op commissiebasis; dat wil zeggen dat ze een bepaald percentage ontvangen van wat de gebruiker uitgeeft. In dit geval wordt het geld meestal van een mobiele telefoonrekening afgeschreven, hoewel het bij sommige soorten abonnementen ook rechtstreeks van een bankkaart kan worden afgeschreven. Hier zijn de meest opvallende voorbeelden van mobiele abonnementen-trojans.

Betaalde abonnementen en bevestigingscodes in sms-berichten

Trojans van de 'Jocker-families' worden meestal via Google Playverspreid. Cybercriminelen wijzigen daadwerkelijk nuttige apps door er schadelijke code aan toe te voegen en ze onder een andere naam naar de winkel te uploaden. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om apps om berichten te sturen, voor bloeddrukmetingen of het scannen van documenten. Google Play-moderatoren proberen dergelijke apps te identificeren, maar de aanvoer van nieuwe apps is sneller dan het verwijderingsproces van de gevonden schadelijke apps.

Enkele van de apps in Google Play die besmet waren met de Jocker-trojan

Laten we eens diep ingaan op de werking van abonnementen-trojans. In een normale situatie moet een gebruiker om zich op een dienst te abonneren naar de site van de aanbieder van de inhoud gaan en op de knop Abonneren klikken of tikken. Om geautomatiseerde pogingen tot het afsluiten van abonnementen tegen te gaan, vragen dienstverleners de gebruiker om zijn/haar voornemen te bevestigen door een in per sms verzonden code in te voeren. Malware van de Jocker-familie kan deze beschermingsmethode echter omzeilen.

Nadat de geïnfecteerde app op het apparaat terecht is gekomen, vraagt het de gebruiker in veel gevallen om toegang tot sms-berichten. Vervolgens opent de trojan de inschrijvingspagina in een onzichtbaar venster, simuleert hij het tikken op de knop “Abonneren”, steelt de bevestigingscode uit het sms-bericht, en wordt u zomaar geabonneerd.

In gevallen waarin de app-functionaliteit geen toegang tot sms-berichten vereist (waarom zou u die bijvoorbeeld aan een app voor het scannen van documenten verlenen?), vragen de abonnementen-trojans van de Jocker-familie om toegang tot uw meldingen. Dit maakt het mogelijk om de bevestigingscode te stelen zoals eerder beschreven, maar nu gebeurt dat via de pop-upmeldingen over binnenkomende berichten.

Hoe abonnementen-trojans de CAPTCHA omzeilen

Trojans van de 'MobOk-familie' gaan iets geraffineerder te werk. Ze stelen niet alleen bevestigingscodes uit sms’jes of meldingen, maar omzeilen ook de CAPTCHA, een ander beschermingsmiddel tegen geautomatiseerde abonnementen. Om de code in het plaatje te herkennen, stuurt de trojan het naar een speciale dienst.

In andere opzichten is de werking ervan vergelijkbaar met trojans van de Jocker-familie. In verschillende gevallen werd MobOk verspreid als payload van de Triada-trojan, meestal via voorgeïnstalleerde apps op sommige smartphonemodellen, onofficiële WhatsApp-mods of de alternatieve app-winkel APKPure. Soms zijn met MobO geïnfecteerde apps ook op Google Play te vinden.

Abonnementen-trojans van onofficiële bronnen

Malware van de 'Vesub-familie' wordt ook verspreid via dubieuze bronnen onder het mom van apps die om de een of andere reden uit de officiële winkels worden geweerd – bijvoorbeeld vermomd als apps voor het downloaden van inhoud van YouTube, andere streamingdiensten zoals Tubemate of Vidmate, of als een onofficiële Android-versie van GTA5. Bovendien kunnen ze in deze zelfde bronnen voorkomen als gratis versies van populaire, dure apps, zoals Minecraft.

Abonnementen-trojan Vesub vermomd als Tubemate, Vidmate, GTA5, Minecraft of het ietwat mysterieuze GameBeyond

In tegenstelling tot malware uit de MobOk- en Jocker-families, doen met Vesub geïnfecteerde applicaties vaak helemaal niets nuttigs voor de gebruiker. Onmiddellijk na de installatie abonneren ze je ongevraagd op een dienst en verbergen ze de relevante vensters voor de gebruiker, terwijl ze aan de oppervlakte een app-laadvenster tonen. In sommige gevallen zit er iets nuttigs in de app die geïnfecteerd is met MobOk, maar dit zijn zeldzame uitzonderingen.

Inloggen met telefoonnummer

'GriftHorse.ae-trojans' doen het nog een stukje simpeler. Wanneer ze voor de eerste keer worden uitgevoerd, vragen ze de gebruiker zijn of haar telefoonnummer in te voeren, zogenaamd om in te loggen. Het abonnement wordt verstrekt zodra de gebruiker een nummer invoert en op de knop Aanmelden tikt, en het geld wordt van vervolgens van zijn of haar mobiele rekening afgeschreven. Deze malware doet zich meestal voor als een app voor het herstellen van verwijderde bestanden, het bewerken van foto’s of video’s, het laten knipperen van de zaklamp bij inkomende oproepen, navigatie, het scannen van documenten, vertalingen, enzovoort. In werkelijkheid bieden deze geïnfecteerde apps totaal niets nuttigs.

Abonnementen met automatische betalingen

Ondanks de gelijkaardige naam gebruiken de abonnementen-trojans van 'GriftHorse.l' een andere truc: ze maken gebruik van abonnementen met herhalende betalingen. Formeel gebeurt dit met de rechtstreekse toestemming van de gebruiker, maar slachtoffers beseffen wellicht helemaal niet dat ze zich aanmelden voor periodieke automatische betalingen. De tweede truc bestaat eruit de eerste betaling onbeduidend te maken, terwijl de latere kosten aanzienlijk hoger zijn.

Hoe zorgt u ervoor dat u hier geen slachtoffer van wordt?

Uitzoeken hoe u een ongewenst betaald abonnement kunt annuleren kan erg lastig zijn. Zoals altijd is voorkomen beter dan genezen. Hieronder volgen daarom onze tips om u tegen abonnementen-trojans te beschermen:

  • In de eerste plaats, installeer geen apps van onofficiële bronnen. Dit zal de beveiliging van uw apparaat enorm ten goede komen.
  • Officiële bronnen zijn een stuk beter, maar helaas ook niet 100% veilig. Controleer daarom eerst de recensies en beoordelingen voordat u een app downloadt van Google Play of een andere app-winkel.
  • Kijk ook naar de datum waarop de app op het platform is verschenen. App-winkels verwijderen proactief gevaarlijke nep-apps, waardoor scammers ook weer voortdurend nieuwe versies van geïnfecteerde apps maken. Dus als een app die u wilt downloaden pas onlangs in de winkel is verschenen, moet u op uw hoede zijn.
  • Verleen apps minimale machtigingen op uw apparaat. Voordat u een app toestaat om bijvoorbeeld uw sms’jes of meldingen te lezen, moet u zich afvragen of dat wel echt nodig is.

Bron: kaspersky.nl

Wat is malware

Meer info over trojans

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer actueel nieuws

Meer malware nieuws

Nederland in de top 5 van meest getroffen landen door mobiele malware

In deze podcast waarschuwen we voor de groeiende dreiging van mobiele malware in Nederland, dat inmiddels tot de top 5 van meest getroffen landen behoort. We leggen uit waarom Nederland een aantrekkelijk doelwit is voor cybercriminelen, mede door de hoge technologische adoptie, economische welvaart en geavanceerde infrastructuur. Daarnaast bespreken we verschillende soorten mobiele malware die in Nederland worden waargenomen, zoals banking malware, spyware, ransomware, adware en phishing-apps. De impact op zowel individuen als bedrijven wordt uitgelicht, met de nadruk op financiële verliezen, identiteitsdiefstal en reputatieschade. We sluiten af met praktische tips om jezelf te beschermen tegen mobiele malware, zoals bewustwording, veilig downloaden, gebruik van beveiligingssoftware, regelmatige updates, sterke wachtwoorden, beperken van toestemmingen, bedrijfsbeleid, regelmatige back-ups en samenwerking met experts.

Lees meer »

Malware infectiemethoden

Malware komt doorgaans de infrastructuur van een bedrijf binnen via e-mail, maar dit is niet de enige infectiemethode. De voornaamste manier om cyberincidenten te voorkomen, is voorkomen dat malware de infrastructuur van uw bedrijf binnendringt. Daarom richten deskundigen zich bij het ontwikkelen van een informatiebeveiligingsstrategie vaak op de meest voor de hand liggende aanvalsvectoren, zoals e-mailverkeer. De meeste aanvallen beginnen inderdaad met een e-mail, maar vergeet niet dat cybercriminelen nog tal van andere methodes hebben om malware bij hun slachtoffers af te leveren. Deskundigen van Kaspersky’s Global Research & Analysis Team spraken over ongebruikelijke methodes om malware te verspreiden en apparaten te infecteren die ze zijn tegengekomen tijdens het analyseren van recente bedreigingen.

Lees meer »

Spyware op computer of smartphone? Hoe verwijderen?

Stel je voor dat al je data en activiteiten 24/7 via je computer of smartphone in de gaten worden gehouden zonder dat je het doorhebt. Vreselijk, toch? Het klinkt misschien als een plot uit een spionagefilm, maar helaas is 'spyware' vandaag de dag een groot probleem waar veel mensen mee te maken hebben. Lees hier wat spyware precies is en hoe je het kunt herkennen, verwijderen en voorkomen.

Lees meer »

Politie stopt internationaal verspreiding FluBot malware

De Nederlandse politie heeft vorige maand de infrastructuur van de beruchte Android-malware FluBot verstoord, waardoor de malware niet meer werkt. Het uitschakelen van FluBot was het resultaat van een internationale politieoperatie waar naast de Nederlandse politie onder andere ook Europol, de United States Secret Service en Belgische politie aan deelnamen.

Lees meer »