De politie heeft twee mannen aangehouden die worden verdacht van phishing. Ze deden zich voor als medewerkers van Marktplaats en probeerden in deze hoedanigheid bankgegevens van slachtoffers te ontfutselen. Sommigen van hen raakten enkele duizenden euro’s aan spaargeld kwijt.
Marktplaats account valideren
Het balletje werd aan het rollen gebracht nadat Marktplaats melding had gedaan van verdachte activiteiten. De website voor nieuwe en tweedehandsspullen zag dat er via haar systemen grote hoeveelheden nepberichten werden verstuurd naar adverteerders. Zij ontvingen een e-mail van de verdachten waarin hen gevraagd werd om hun Marktplaats-account te valideren. In werkelijkheid was het een poging om bankgegevens van hun slachtoffers te bemachtigen.
Zodra de politie de melding binnenkreeg, startte de recherche een onderzoek. Met hulp van Marktplaats kon al snel een eerste verdachte worden geïdentificeerd. Vervolgonderzoek wees uit dat de man niet alleen werkte. De tweede verdachte kwam daardoor snel in beeld.
17- en 21-jarige
Het gaat om een 17- en 21-jarige man, beiden afkomstig uit Utrecht. Zij werden op 4 en 11 augustus aangehouden door de politie voor verhoring. Beide verdachten zijn voorgeleid aan de rechter-commissaris, die hun voorlopige hechtenis met veertien dagen verlengde.
Veel details zijn nog onbekend. Zo weten we bijvoorbeeld niet hoeveel slachtoffers de verdachten hebben gemaakt met hun oplichtingstruc. Voor hoeveel euro schade zij hebben toegebracht is eveneens nog een raadsel. Wel weet de politie dat gedupeerden ieder een bedrag variërend van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s lichter zijn. Om antwoord te krijgen op deze vragen worden de systemen van Marktplaats onderzocht.
Grootschalige phishing
De twee mannen worden verdacht van grootschalige phishing. Bij phishing proberen oplichters geld te verdienen door zoveel mogelijk persoons- en andere gevoelige gegevens te stelen. In dit geval probeerden de verdachten bankgegevens te bemachtigen. Daarvoor verstuurden ze e-mails naar adverteerders met daarin een malafide URL. Wie op deze link klikte werd doorgestuurd naar een pagina die beheerd werd door de cybercriminelen. Alle gegevens die gedupeerden hier invulden, kwamen terecht bij de verdachten. Deze werden vervolgens misbruikt door grote bedragen van hun betaal- en spaarrekening over te maken naar hun eigen rekening.
Tips van politie
Om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt van phishing, heeft de politie diverse tips op een rij gezet. Allereerst adviseert de politie om nooit te reageren op verzoeken om inloggegevens, wachtwoorden of pincodes door te geven. Als je zo’n bericht ontvangt, verwijder hem dan onmiddellijk. Krijg je een betaalverzoek van een persoon of instantie die je niet kent, negeer deze. In dat geval is het beter om eerst contact op te nemen met de organisatie en te vragen of ze dit bericht daadwerkelijk verstuurd hebben.
Als iemand vraagt om de betaalpas van je bank op te sturen, moet je dit verzoek per definitie wantrouwen. Een bank of andere instelling vraagt nooit naar iemands bankpas. Dat geldt ook voor je pincode: geef deze nooit af, ook niet als iemand zegt dat hij voor de bank werkt. Sowieso is het onverstandig om persoonlijke gegevens zomaar te overhandigen. Specifiek voor Marktplaats: betaal alleen via hun betaalomgeving. Als iemand je vraagt om de transactie buiten het systeem van het platform om te regelen, doe dit dan niet. Gebruik tot slot alleen sterke wachtwoorden en zorg dat je software up-to-date is.
Marktplaats populair bij criminelen
Het is niet de eerste en vast ook niet de laatste keer dat cybercriminelen Marktplaats misbruiken om mensen op te lichten. Om hier aandacht voor te vragen hebben we onlangs een uitgebreid achtergrondartikel gepubliceerd genaamd ‘Marktplaats oplichting voorkomen en herkenen’. Hierin gaan we onder meer in op de vraag hoe Marktplaats kopers beschermt tegen aankoopfraude, hoe je oplichting via het platform kunt herkennen, hoe je nepadvertenties kunt herkennen en wat je moet doen als je opgelicht bent.
Bron: politie.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen γ
Actuele aanvallen overzicht per dag γ
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Phishing gerelateerde berichten
Phishing-as-a-service: de nieuwe dreiging voor bedrijven en gebruikers met 2FA
Reading in π¬π§ or another language
Mamba 2FA: Een nieuwe dreiging voor Microsoft 365-accounts en hoe je je kunt beschermen
In deze podcast bespreken we de nieuwe cyberdreiging genaamd Mamba 2FA, een phishing-as-a-service platform dat zich specifiek richt op het omzeilen van tweefactorauthenticatie (2FA) bij Microsoft 365-accounts. Mamba 2FA maakt gebruik van een Adversary-in-the-Middle (AiTM)-aanval, waarbij inloggegevens en 2FA-tokens worden onderschept. Dit geeft aanvallers de mogelijkheid om toegang te krijgen tot gevoelige informatie, zelfs als 2FA is ingeschakeld.
Nieuwe phishingdreiging: Hoe malafide PWA-apps iPhone- en Androidgebruikers targeten
Reading in π¬π§ or another language
Verborgen bedrog: De impact van online misleiding in Nederland
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page β
Cybercriminelen grijpen naar nieuwe phishingtechnieken
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page β
Hoe cybercriminelen je persoonlijke gegevens kunnen misbruiken na het betalen van 'inklaringskosten'
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page β