In aanloop naar de Black Friday-periode werd een duidelijke toename van phishingaanvallen die online betaalpagina’s nabootsen opgemerkt. Dit aantal is meer dan verdubbeld met 208%. Deze en andere bevindingen staan in Kaspersky's rapport'Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day'.
Cybercriminelen zien kansen
In aanloop naar de feestdagen zijn er verschillende populaire dagen om onze slag te slaan, waaronder Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen trekken niet alleen de aandacht van shoppers en retailers, maar ook van cybercriminelen die hun kans schoon zien om te cashen via online shoppers. Dit doen ze door neppagina’s te creëren die de grootste retailplatforms en online betalingssystemen nabootsen.
Explosieve toename in valse retailgerelateerde phishingpagina’s
In 2021 krabbelden winkels weer een beetje op en winkelend publiek keerde terug naar offline winkels. Mede hierdoor zagen Kaspersky-onderzoekers niet de typische seizoensgebonden trends voor phishing met betrekking tot online winkelen, zoals een aanzienlijke groei van phishingpagina's met aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn of een groei van retailgerelateerde scam.
Er is echter één opmerkelijke uitzondering. In 2021 is het totale aantal pogingen tot financiële phishing gericht op online betalingssystemen meer dan verdubbeld van september (627.560) tot oktober (1.935.905) - een stijging van 208 procent. Dit jaar zijn in verschillende landen nieuwe betaalsystemen geïntroduceerd vanwege het ongeëvenaarde gemak ervan. Naarmate de adoptie door consumenten omhoog schoot, begonnen fraudeurs dergelijke systemen actief uit te buiten als lokmiddel om kwaadaardige activiteiten te verspreiden.
Ook is er een stijging te zien in het aantal spamberichten dat door Kaspersky's producten is gedetecteerd. Een actieve verspreiding van spam e-mails met 221.745 e-mails met de woorden 'Black Friday' werd gespot tijdens de maand te midden van het verkoopseizoen, van 27 oktober tot 19 november.
Onderzoekers van Kaspersky hebben ook geanalyseerd welke populaire platforms als lokaas werden gebruikt om phishingpagina's te verspreiden. Uit de resultaten bleek dat Amazon consequent het populairste lokaas was dat werd gebruikt, als wordt gekeken naar het totale aantal phishingpogingen waarbij zijn naam werd gebruikt.
Het aantal phishingpogingen waarbij winkelplatforms als lokmiddel worden gebruikt in 2021
Online betalingssystemen
Tatyana Shcherbakova, security-expert bij Kaspersky: “Tijdens Black Friday zijn we altijd getuige van verhoogde oplichtingsactiviteiten. Misschien iets onverwachter is de aandacht voor online betalingssystemen. Deze keer ontdekten we een enorme stijging met 208 procent van het aantal aanvallen die de meest populaire betaalsystemen nabootsten. Natuurlijk wordt elk nieuw betaalsysteem door scammers gezien als een nieuwe kans om gebruikers mogelijk uit te buiten.’
Om je gegevens en financiën te beschermen is het dus een veilige gewoonte om ervoor te zorgen dat de online betaalpagina beveiligd is: je weet dat dit het geval is als de URL van de webpagina begint met HTTPS in plaats van het gebruikelijke HTTP en er ook meestal een pictogram van een slotje naast de URL verschijnt", voegt Tatyana toe.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: securelist.com, kaspersky.com
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Phishing gerelateerde berichten
Mamba 2FA: Een nieuwe dreiging voor Microsoft 365-accounts en hoe je je kunt beschermen
In deze podcast bespreken we de nieuwe cyberdreiging genaamd Mamba 2FA, een phishing-as-a-service platform dat zich specifiek richt op het omzeilen van tweefactorauthenticatie (2FA) bij Microsoft 365-accounts. Mamba 2FA maakt gebruik van een Adversary-in-the-Middle (AiTM)-aanval, waarbij inloggegevens en 2FA-tokens worden onderschept. Dit geeft aanvallers de mogelijkheid om toegang te krijgen tot gevoelige informatie, zelfs als 2FA is ingeschakeld.
Nieuwe phishingdreiging: Hoe malafide PWA-apps iPhone- en Androidgebruikers targeten
Reading in 🇬🇧 or another language
Verborgen bedrog: De impact van online misleiding in Nederland
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen grijpen naar nieuwe phishingtechnieken
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Hoe cybercriminelen je persoonlijke gegevens kunnen misbruiken na het betalen van 'inklaringskosten'
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Grote impact van succesvolle e-mailaanvallen in de Benelux
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Clone phishing momenteel een hype
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen springen in op energiecrisis
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
Spear-phishing aanval op Zilveren Kruis klanten
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Phishing-bende ontmanteld door Belgische en Nederlandse politie diensten die miljoenen euro’s buitmaakten
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Aanhouding in Belgisch onderzoek naar phishing
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Tien soorten phishing aanvallen
Cybercriminaliteit is een onderdeel van ons dagelijks leven geworden en cybercriminelen grijpen elke kans om misbruik te maken van onwetende slachtoffers, met als doel: toegang krijgen tot persoonlijke informatie voor financieel gewin. Opleiding en training in cybersecurity kunnen het verschil maken tussen een geslaagde of een mislukte poging van een cybercrimineel.