Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Weekoverzicht
Valse e-mail verplichte corona-prik
Cybercrimeinfo ontvangt meldingen over een valse e-mail uit naam van de Rijksoverheid. De mail bevat een uitnodiging voor een verplichte ‘corona-prik’ omdat u een bedrijf zou hebben. Doet u dit niet, dan ontvangt u per post een boete van € 895,50 wegens overtreding van het coronabeleid.
Wie op de link klikt om een afspraak te maken, komt uit bij een betaalomgeving waar u het geld direct kunt overmaken. Fraudeurs proberen mensen op deze manier geld afhandig te maken.
De Rijksoverheid vraagt nooit geld voor coronatesten of vaccinaties. Het zijn oplichters die uit naam van de Rijksoverheid vragen om te betalen.
De volledige tekst van het bericht:
Geachte lezer,
U bent verplicht om een corona-prik te halen, omdat u een bedrijf bezit. Doet u dit niet? Dan zult u per post een boete van 895,50 euro ontvangen wegens het overtreden van het corona beleid.
Dit is 25-01-2022 tijdens de persconferentie vastgesteld. U kunt uw afspraak via afspraakinplannen·rijksoverheid·nl inplannen.
Heb je vragen over vaccineren? Of wil je gelijk je 1ste, 2de of boosterprik halen? Maak een afspraak waar u wilt en wanneer het u uitkomt.
Met vriendelijke groet,
Rijksoverheid
Brief CJIB over onbetaalde zorgpremie 2021
Cybercrimeinfo ontvangt meldingen over een brief die afkomstig zou zijn van het CJIB. De oplichters maken gebruik van precies dezelfde enveloppen die het CJIB gebruikt. Ook wordt op officieel uitziend briefpapier een boete uitgeschreven voor een onbetaalde zorgpremie in 2021.
Volgens de brief zou u 6 maanden of langer uw zorgpremie niet hebben betaald. Er wordt gevraagd een betaling van €496,- te voldoen op een Duits bankrekeningnummer. Dit is geen rekeningnummer van het CJIB. Ook staat er in de brief een telefoonnummer dat niet in gebruik is.
Het CJIB waarschuwt ook voor deze valse brieven. Ga er dus niet op in. Heeft u een dergelijk schrijven ontvangen?
Recent een betaalverzoek van het CJIB ontvangen voor een bestuursrechtelijke premie zorgverzekering 2021? Deze kan vals zijn! Check het rekeningnummer op https://t.co/CK4f9ntAFJ. https://t.co/KeQM081I9j pic.twitter.com/pDPIWMjri3
— Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) (@CJIBnl) February 2, 2022
'Je pakket is beschadigd' en 'mislukte levering': pas op voor deze valse berichten
Heb jij een sms'je ontvangen met de boodschap dat een pakketje van je is beschadigd? Of dat er een levering is mislukt? Let dan even op, deze twee berichten zijn namelijk nep en afkomstig van oplichters.
Beide berichten bevatten een link waar je op zou moeten klikken om de problemen met je pakket op te lossen. Er zijn natuurlijk helemaal geen problemen, dus dat klikken op de link kun je ook maar beter laten zitten.
De tekst van het eerste valse bericht luidt:
Je pakket '6' is tijdens het transport zwaar beschadigd, wat moet je nu * doen?
Het bericht is afkomstig van telefoonnummer +31647203987.
De tekst van het tweede sms'je:
Sorry voor de mislukte levering…
Dit bericht is verstuurd vanaf het nummer +31651904468.
Beide berichten bevatten een link (zie afbeelding) en zonder op deze links te klikken, kun je eigenlijk al zien dat het gaat om valse sms'jes. De links verwijzen naar vage webadressen, waardoor gelijk al een belletje moet gaan rinkelen.
Daarnaast zijn deze berichten van heel weinig informatie voorzien; alleen de boodschap 'sorry voor de mislukte levering' is niet hoe legitieme bedrijven doorgaans hun klanten zouden benaderen. Daarbij is het bericht niet aan jou persoonlijk geadresseerd en ontbreekt ook van wie het bericht afkomstig is.
Politie waarschuwt voor website Online-droomhuis
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie waarschuwt voor de website Online-droomhuis.com. De site is naar alle waarschijnlijkheid met kwade bedoelingen online gezet. Uit aangiftes komt naar voren dat klanten producten na betaling niet geleverd krijgen.
De site Online-droomhuis.com doet zich voor als webwinkel voor onder meer meubels en huishoudelijke apparaten. Deze worden voor onder de marktprijs aangeboden, om kopers te lokken. De politie stelt vast dat de site een KvK-nummer misbruikt. Ook het vestigingsadres of postadres is vals.
Online-droomhuis.com staat inmiddels vermeld in de lijst met malafide handelspartijen op de website www.politie.nl.
Spoofing: ‘Twee soorten slachtoffers, de mensen die gebeld worden, en de mensen die hun telefoonnummer misbruikt zien worden’
Hoe kunnen criminelen vanuit het echte nummer van jouw bank bellen? En, nog veel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat je niet in hun val trapt? Dit moet je weten over spoofing, een veelvoorkomende vorm van telefonische oplichting.
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Phishingmails Banken
Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje
Phishingmails Overheidsinstanties
Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje
Phishingmails Verzekeraars, en andere instanties
Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje
Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen
Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje
Politie
Tilburg - Bankhelpdesk fraude
Een 85-jarige Tilburger krijgt op woensdag 1 september 2021 omstreeks 19.15 uur een telefoontje van een vrouw die zich uitgeeft als RABO bankmedewerkster. Ze hadden een ongebruikelijke bankoverschrijving gevonden. Ze laat de bejaarde man zijn bankapp openen om een en ander te controleren. Na een lang gesprek geeft ze door dat de twee banpassen opgehaald worden door een koerier omdat ze vernietigd moeten worden. Drie kwartier later staat er een man voor de deur die hij de passen meegeeft. Als de aangever later die avond toch twijfels krijgt over het verhaal, logt hij in op zijn rekeningen. Hij ziet dan dat er inmiddels duizenden euro's afgeschreven zijn. De man die zijn pasje ophaalde was een jongeman, circa 25 jaar oud met een Noord Afrikaans uiterlijk.
Zeventien jarig meisje aangehouden voor bankhelpdesk fraude - “De buit bedroeg zeker 44.000 euro”
De politie in Almere heeft dinsdagochtend een 17-jarige vrouw gearresteerd op verdenking van bankpas- en helpdeskfraude. Ze lichtte door heel het land voor duizenden euro’s senioren op door zich voor te doen als een bankmedewerkster. In totaal heeft ze meer dan 44.000 euro op deze manier buitgemaakt.
De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne
Nog elke dag zien we digitale criminaliteit toenemen. Door verschillende partners worden proactieve, preventieve maar ook repressieve activiteiten ingezet om digitaal slachtofferschap tegen te gaan.
Preventie is een belangrijke sleutel om digitale criminaliteit terug te dringen. Anders dan bij klassieke criminaliteit, maken cybercriminelen gebruik van gelegenheden die zich voordoen en die onbedoeld door het slachtoffer wordt geboden.
Afhankelijk van het gepleegde cybercrime delict, heeft de politie preventieprogramma’s en adviezen voor potentiele slachtoffers.
Wanneer digitale criminaliteit heeft plaatsgevonden adviseert de politie specifiek gericht op het voorkomen van nog meer soortgelijke incidenten. Met onze partners hebben we geconcludeerd dat we een algemeen preventie advies ontberen.
Ik ben opgelicht, ik wil mijn geld terug! Kan dat?
Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug?
NAW gegevens oplichter
De procedure heet voluit Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF). Banken kunnen slachtoffers van niet-bancaire fraude de NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) van hun (vermeende) oplichter geven.
Dit doen banken alleen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Voldoe je aan die voorwaarden? Dan krijgt de oplichter eerst 3 weken de tijd om het geld vrijwillig terug te betalen. Gebeurt dit niet, dan krijg je de NAW-gegevens,
Niet-bancaire fraude
De procedure geldt alleen bij niet-bancaire fraude. Dat is fraude waarbij het slachtoffer zelf de betaalopdracht geeft. Banken vergoeden nu alleen schade als je níet zelf de betaalopdracht hebt gegeven. In ieder geval als je je aan de veiligheidsvoorschriften hebt gehouden.
Alleen voor bankspoofing, een vorm van niet-bancaire fraude, maakten de banken vorig jaar een uitzondering. Die schade vergoedt de bank onder voorwaarden wel.
Maar verder krijg je als slachtoffer van niet-bancaire fraude in principe je geld niet via de bank terug. De PNBF moet ervoor zorgen dat dit via een andere weg mogelijk wél lukt.
Je kunt de gegevens van een oplichter bij 2 soorten niet-bancaire fraude opvragen:
- Oplichting door een online nepverkoper of nepwebwinkel.
- Oplichting via een bericht (zoals WhatsApp, e-mail of sms) of telefoon. Van bijvoorbeeld een vriend, een bank, bedrijf of overheidsinstelling.
Bron: diverse en anonieme tips
Meer weekoverzichten
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Meer info over phishing, smishing, vishing, malafide websites, factuur fraude of bekijk alle vormen