Uit onderzoek van G DATA, blijkt dat maar liefst 79 procent van de Nederlanders geen melding doet van valse sms-berichten. Het melding doen van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime is cruciaal omdat op deze manier onderzoek kan worden gedaan naar de daders. Alle aangiftes samen maken het mogelijk informatie te combineren en geven inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.
Onderzoek in Belgie en Nederland
Uit het onderzoek, dat is verricht onder 1500 Nederlanders en Belgen, blijkt dat de meeste Nederlanders die een vals sms-bericht ontvangen weinig tot geen actie ondernemen. 52 procent wist alleen het bericht en 17,5 procent van de ontvangers doet zelfs helemaal niets. Opvallend is dat jonge mensen vaker geen actie ondernemen vergeleken met ouderen. Maar liefst 40 procent van de mensen tussen de 18 en 24 jaar doet helemaal niets, terwijl dit bij oudere doelgroepen (55+ jaar) slechts 11 procent is. Op de vraag of deelnemers een vals sms-bericht zouden herkennen is er ook een groot verschil. Van de jongeren en middelbare leeftijdsgroepen (18-44 jaar) denkt ruim 80 procent dat ze een vals sms-bericht zouden herkennen. Bij de oudere leeftijdsgroep (45+ jaar) is dit slechts 41 procent.
Aantallen nep sms berichten
Aan de deelnemers is ook gevraagd hoeveel nep-sms berichten ze het afgelopen jaar hebben ontvangen. De meeste deelnemers (57%) hebben tussen de 1 en 4 berichten ontvangen, waarvan 34% tussen de 2-4 berichten en 22 procent één bericht. Sommige deelnemers kregen meer dan 4 valse sms-berichten, 16 procent ontving tussen de 5-10 berichten en 6 procent gaf aan dat ze meer dan 10 valse sms-berichten hebben ontvangen. Gelukkig waren er ook deelnemers (26%) die geen nep sms-bericht hebben ontvangen.
Bijna 20% gaf aan dat ze een nep-sms bericht (waarschijnlijk) niet zouden herkennen. De meeste nepberichten die de Nederlandse deelnemers ontvingen waren uit naam van een bank (61%), de post (55%), de Belastingdienst (29%), creditcard maatschappij (16%) of incassobureau (14%). In België lagen deze verhoudingen anders. Zij kregen de meeste berichten uit naam van de post (95%), bank (55%), of Belastingdienst (35%). Opvallend is dat de Belgische deelnemers (17%) meer valse sms-berichten over COVID-19 kregen. In Nederland ontving maar 4% van de deelnemers een dergelijke sms.
Smartphone onmisbare schakel
"Nep sms-berichten zien we steeds vaker opduiken en zijn de perfecte tool voor een smishing aanval. De smartphone is tenslotte een onmisbare schakel in ons digitale leven en bevat veel kostbare data voor cybercriminelen. Toch onderstreept dit onderzoek dat we mobiele cyberrisico’s nog altijd flink onderschatten," aldus Eddy Willems, security evangelist bij G DATA CyberDefense. “Met name voor organisaties is het cruciaal om de juiste beveiligingstechnologie te gebruiken en medewerkers continu te trainen op de risico’s. Daarnaast is het belangrijk om altijd aangifte te doen van nep sms-berichten en de organisatie waarvan de naam is misbruikt op de hoogte te stellen. Via fraudehelpdesk.nl is het mogelijk om aangifte te doen. Gebrek aan inzicht in de omvang van cybercriminaliteit maakt het immers moeilijker voor de politie en securitybedrijven om trends te herkennen en de daders op te sporen.”
Bron: gdata.nl
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Smishing gerelateerde berichten
Smishing versus phishing: Wat hebben smishing cybercriminelen geleerd van de phishing criminelen?
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
Celstraf van drie jaar geëist tegen 35-jarige cybercrimineel ‘Han Solo’
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft tegen een 35-jarige man uit Heerenveen een gevangenisstraf van 3 jaar geëist en het terugbetalen van het wederrechtelijk voordeel van €318.050,63. Hem wordt verweten dat hij door het handelen in digitale lijsten met persoonsgegevens, zogenaamde leads, een grote bijdrage heeft geleverd aan bankhelpdeskfraude met mogelijke vele gedupeerden wereldwijd.
Smishing en Phishing berichten in omloop over boosterprik met geboortedatum
Er gaat een nepbericht de ronde waarbij de naam van de GGD misbruikt wordt. In de valse e-mail proberen oplichters senioren te overtuigen dat ze een afspraak voor een boosterprik moeten maken.
Mobiele cyberrisico’s worden nog altijd flink onderschat
Uit onderzoek van G DATA, blijkt dat maar liefst 79 procent van de Nederlanders geen melding doet van valse sms-berichten. Het melding doen van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime is cruciaal omdat op deze manier onderzoek kan worden gedaan naar de daders. Alle aangiftes samen maken het mogelijk informatie te combineren en geven inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.
Het succes van Smishing
Nu smishing helemaal in is, maken de media in de Verenigde Staten, Italië en Brazilië melding van tal van alarmerende verhalen over nieuwe scams. De Duitse politie heeft zelfs een officiële waarschuwing uitgegeven over een van de campagnes.
"Waar we voorheen vooral zagen dat phishing links vanuit banken verzonden werden, zien we nu een verschuiving"
Vanwege de lockdown bestellen we massaal online. Cybercriminelen spelen hier handig op in en gebruiken nep berichten over bezorging van pakketjes om je bankgegevens te achterhalen.