Wat zijn de gevaren van het afgeven van een kopie van het identiteitsbewijs?

Gepubliceerd op 14 juli 2021 om 07:00

“Bij het inchecken op de camping vroeg de jongen achter de balie naar mijn paspoort voor het maken van een kopie. Op het bureau lag inmiddels al een hele stapel kopieën en dat gaf mij geen goed gevoel.”

Herkent u dit? Bijna iedereen heeft wel eens een kopie van het identiteitsbewijs afgegeven. Bijvoorbeeld om in te kunnen checken bij het hotel of camping, het huren van een auto of bij het afsluiten van een telefoonabonnement. Bedrijven vragen een kopie van het identiteitsbewijs om uiteenlopende redenen.

Onbeschermd overhandigen

De vraag of het verstandig is om een kopie van het identiteitsbewijs af te geven kunnen we vaak al met onze onderbuik beantwoorden. Het geeft geen prettig gevoel om je gehele persoonsgegevens inclusief foto en BSN (burgerservicenummer) onbeschermd te overhandigen aan een ‘vreemde’. Wat gaat er met mijn gegevens gebeuren? Waar komen ze terecht en is dit wel veilig? Terechte vragen die u wellicht bekend voorkomen.

Volledig inzichtelijke persoonsgegevens kunnen eenvoudig worden misbruikt voor bijvoorbeeld identiteitsfraude. Bij identiteitsfraude doet een ander persoon zich als u voor en met uw gegevens in handen blijkt misbruik relatief eenvoudig. Voor u er erg in hebt zijn er op uw naam leningen en mobiele telefooncontracten afgesloten of heeft u een garage gehuurd waar een wietplantage in is gevestigd.

Identiteitsfraude

Identiteitsfraude kan verstrekkende gevolgen hebben waarbij de financiële schade niet is te overzien. Hiernaast ervaren mensen vaak emotionele problemen. Vooral in schrijnende gevallen waarbij mensen jarenlang verwikkeld zijn in administratieve en juridische gevolgen van de fraude.

“Voordat ik een bagagekoffer mee kon krijgen moest ik eerst een kopie van mijn rijbewijs laten maken. De verhuurder zei dat hij de kopie bewaarde in de map tot ik weer terug kwam en zette de map bovenop de kast.”

Iedere dag worden er bij de Fraudehelpdesk ca. 20 meldingen gedaan van identiteitsfraude waarvan alleen de jaarlijks geraamde financiële schade bijna EUR. 5 miljard bedraagt! En dit betreft enkel het topje van de ijsberg, daar slechts in ca. 10% van de gevallen aangifte wordt gedaan.

Uit onderzoek* blijkt dat circa 60% van de ondervraagde mensen recentelijk een kopie of scan van het identiteitsbewijs heeft afgegeven. Opmerkelijk is dat circa 80% van de mensen hierbij NIET alle gevoelige persoonsgegevens heeft beveiligd of afgeschermd tegen misbruik.

Beschermingsproduct

PassProtect heeft onlangs een gebruiksvriendelijk beschermingsproduct op de markt gebracht voor het paspoort, identiteitskaart en rijbewijs. Met PassProtect kan iedereen zichzelf eenvoudig beveiligen tegen identiteitsfraude. Ook bedrijven die kopieën vastleggen lopen, door gebruik van PassProtect, minder risico op misbruik van persoonlijke relatiegegevens in geval van een computerinbraak (hack) of data lek.

Op de website www.PassProtect.nl vindt u antwoord op de meest gestelde vragen en zijn de beschermingsproducten tevens verkrijgbaar. In Nederland wordt uw bestelling gratis toegezonden.

Voor vragen over PassProtect kijk op www.passprotect.nl, mail naar info@passprotect.nl of bel 06 - 54 20 19 94.

Monitor Identiteit 2019
PDF – 1,3 MB 352 downloads

Bron: rijksoverheid.nl - Monitor Identiteitsfraude 2019

Meer info over Identiteitsfraude

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Identiteitsfraude gerelateerde berichten

"De echte eigenaar van het gebelde 06 nummer heeft hier niets mee te maken"

Cybercriminelen proberen nietsvermoedende slachtoffers op te lichten met een nieuwe vorm van fraude. Ze gebruiken een Nederlands mobiel nummer en doen zich voor als een medewerker van een bedrijf of instantie. Vervolgens proberen ze persoonlijke gegevens zoals een burgerservicenummer te achterhalen, of geld te stelen door te zeggen dat er nog een schuld openstaat. Daarvoor waarschuwt Yoanne Spoormans, cybercrimedeskundige bij de politie.

Lees meer »