Cybercriminelen proberen nietsvermoedende slachtoffers op te lichten met een nieuwe vorm van fraude. Ze gebruiken een Nederlands mobiel nummer en doen zich voor als een medewerker van een bedrijf of instantie. Vervolgens proberen ze persoonlijke gegevens zoals een burgerservicenummer te achterhalen, of geld te stelen door te zeggen dat er nog een schuld openstaat. Daarvoor waarschuwt Yoanne Spoormans, cybercrimedeskundige bij de politie.
Hengelen naar gegevens of geld
Ze zegt dat cybercriminelen zogenaamd namens een instantie of bedrijf bellen, zoals de Belastingdienst of Amazon. Via het gesprek proberen ze zoveel mogelijk persoonsgegevens of geld los te krijgen. Om dat te bereiken gebruiken de oplichters allerlei smoezen, zoals dat het slachtoffer nog een boete heeft openstaan, dat hij een app moet downloaden om vervolging te voorkomen of hun identiteit te bevestigen door hun burgerservicenummer (BSN) in te voeren.
Wat opvalt aan deze vorm van fraude is dat de daders een 06-nummer afkomstig uit Nederland gebruiken. Het mobiele nummer is afkomstig van een onschuldige burger die niets met de oplichtingspraktijken te maken heeft, waarschuwt Spoormans. “Zijn of haar nummer wordt hiervoor misbruikt, spoofing noemen we dat. De criminelen hebben die nummers vermoedelijk bemachtigd bij eerdere oplichtingspraktijken”, vertelt ze.
De cybercrime-expert stelt dat er alarmbellen moeten afgaan op het moment dat je door een 06-nummer gebeld wordt en degene aan de andere kant van de lijn druk uitoefent om persoons- of betaalgegevens te bemachtigen. “Een officieel bedrijf doet dat niet. Zeg dat je ze terugbelt, en bel vervolgens naar de instantie om te vragen hoe het zit. En meld het bij de politie”, adviseert Spoormans.
De politie probeert met deze oproep goedgelovige slachtoffers te waarschuwen voordat het te laat is. “Er is geen tijd te verliezen, het is heel moeilijk om deze mensen te pakken en er een goeie vinger achter te krijgen. Daarom is het beter om te voorkomen dan te genezen”, vertelt Spoormans. Naast financiële schade lopen de slachtoffers ook emotionele schade op.
Aangifte noodzakelijk
Om een beeld te krijgen van de omvang van deze oplichtingspraktijken, is het essentieel dat slachtoffers aangifte doen bij de politie. Alleen zo krijgen rechercheurs een goed beeld van het probleem en de methoden die cybercriminelen gebruiken. Tevens hoopt de politie in contact te komen met de bedrijven en instanties waarvoor de oplichters zeggen te werken.
Hoeveel Nederlanders het slachtoffer zijn geworden van deze zwendel is onbekend. De politie zegt evenmin te weten wie de doelgroep is van de cybercriminelen.
De politie is niet de eerste instantie die waarschuwt voor deze vorm van fraude. Eind september zei de Fraudehelpdesk dat ze diverse meldingen had ontvangen van Nederlanders die zogenaamd door de Nationale Politie of de ‘Dutch Supreme Court’ waren benaderd. Zij kregen te horen dat hun BSN-nummer werd misbruikt, dat ze zich schuldig hadden gemaakt aan criminele activiteiten of dat er een arrestatiebevel tegen hem of haar was uitgevaardigd.
In alle gevallen moest het slachtoffer actie ondernemen om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. Ze kregen de opdracht om op het getal 1 te drukken en daarna hun identiteit te bevestigen door hun BSN-nummer op te geven. Sommigen moesten geld overmaken naar een 'veilige kluisrekening', omdat er ‘verdachte transacties’ waren waargenomen op hun bankrekening. Verbreek de verbinding, bel geen telefoonnummers die onbekend zijn voor je terug en wees alert op toekomstig telefoonverkeer, zo luidde het advies van de Fraudehelpdesk.
Bron: bnr.nl, fraudehelpdesk.nl, ad.nl, vpngids.nl
Meer info over identiteitsfraude 》
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Identiteitsfraude gerelateerde berichten
Identiteitsfraude in Nederland: Een groeiend probleem
Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Slachtoffer identiteitsfraude via Genesis Market deelt zijn verhaal
Click here or click 'CHOOSE LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen misbruiken vacatures uitzendbureau
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen spelen in op actualiteit rondom RDW
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
"De echte eigenaar van het gebelde 06 nummer heeft hier niets mee te maken"
Cybercriminelen proberen nietsvermoedende slachtoffers op te lichten met een nieuwe vorm van fraude. Ze gebruiken een Nederlands mobiel nummer en doen zich voor als een medewerker van een bedrijf of instantie. Vervolgens proberen ze persoonlijke gegevens zoals een burgerservicenummer te achterhalen, of geld te stelen door te zeggen dat er nog een schuld openstaat. Daarvoor waarschuwt Yoanne Spoormans, cybercrimedeskundige bij de politie.
Wat zijn de gevaren van het afgeven van een kopie van het identiteitsbewijs?
“Bij het inchecken op de camping vroeg de jongen achter de balie naar mijn paspoort voor het maken van een kopie. Op het bureau lag inmiddels al een hele stapel kopieën en dat gaf mij geen goed gevoel.”