VMware heeft tijdens Black Hat USA 2021 zijn zevende, jaarlijkse Global Incident Response Threat Report gepresenteerd. Dit rapport analyseert hoe aanvallers de realiteit manipuleren en zo het moderne dreigingslandschap veranderen. Het rapport constateerde een drastische toename van destructieve aanvallen, waarbij aanvallers geavanceerde technieken gebruiken om meer gerichte, geavanceerde aanvallen uit te voeren die de digitale realiteit vervormen – via business communications compromise (BCC) of door manipulatie van tijd.
Geavanceerdere en destructievere
“We zien nu dat de connectie tussen nationale staten en cybercriminelen de ontwikkeling van steeds geavanceerdere en destructievere cyberaanvallen versnelt. Daar komt ook nog bij dat het attack surface groter is geworden als gevolg van COVID-19”, zegt Huib Dijkstra, Sr. Solution Engineer Security bij VMware Nederland. “De digitale en fysieke wereld versmelten en alles kan worden gemanipuleerd door aanvallers. De realiteit is dat de first adopters van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie en machine learning, vaak cybercriminelen zijn die zich op het dark web en in inlichtingendiensten van nationale staten begeven.”
Security-teams worstelen om deze complexe aanvallen het hoofd te bieden en inzicht te krijgen in nieuwe omgevingen zoals de cloud, containers en zakelijke communicatie-applicaties. Uit het rapport blijkt ook dat teams worstelen met geestelijke gezondheidsproblemen en hogere verwachtingen op het werk, waarbij 51% het afgelopen jaar extreme stress ervoer of een burn-out kreeg.
“Een burn-out is een groot probleem binnen incidentrespons-teams. Zij moeten namelijk steeds reageren op grote pieken binnen een omgeving waar men vooral nog op afstand werkt”, zegt Huib Dijkstra. “Dit onderstreept de noodzaak om veerkrachtige teams samen te stellen. Of dat nu betekent dat leiders rekening houden met rotaties van werk, individuen in staat stellen om dagen vrij te nemen voor een goede geestelijke gezondheid, of andere initiatieven gericht op het stimuleren van persoonlijke groei en ontwikkeling.”
Andere belangrijke bevindingen uit het Global Incident Response Threat Report 2021 zijn:
- De connectie tussen nationale staten en e-crime vergroot het dreigingslandschap en maakt misbruik van kwetsbaarheden
Van degenen die het afgelopen jaar door ransomware-aanvallen werden getroffen, was 64% getuige van partnerprogramma’s en/of partnerschappen tussen ransomware-groepen. Security-teams zijn ook op zoek naar nieuwe manieren om terug te vechten: 81% zei bereid te zijn om de komende 12 maanden actieve verdediging te gebruiken.
- Er worden geavanceerde technieken gebruikt om aanvallen destructiever en doelgerichter te maken
Respondenten geven aan dat slachtoffers van doelgerichte aanvallen nu meer dan 50% van de tijd te maken krijgen met destructieve/integriteitsaanvallen. Cybercriminelen slagen hierin door opkomende technieken te gebruiken, zoals de manipulatie van tijdstempels of Chronos-aanvallen, die bijna 60% van de respondenten heeft waargenomen. Door de verandering van werken op kantoor naar werken op afstand werd dit bovendien versneld: 32% van de respondenten had te maken met aanvallers die zakelijke communicatieplatforms gebruikten om toegang te krijgen tot een bepaalde omgeving en geavanceerde aanvallen uit te voeren.
- Nu cloud-jacking in opkomst is, blijft cloudbeveiliging een topprioriteit
Tijdens de pandemie wisten veel bedrijven niet hoe snel ze cloudtechnologie moesten implementeren. Dit bleef niet onopgemerkt voor cybercriminelen, die deze omgevingen blijven uitbuiten. Bijna de helft van de respondenten (43%) zei dat meer dan een derde van de aanvallen gericht was op cloud-workloads en bijna een kwart (22%) zei dat meer dan de helft van de aanvallen daarop gericht was. Daarom zeggen 6 op de 10 respondenten dat het implementeren van cloudbeveiligingstools hun prioriteit heeft.
Methodologie
VMware heeft in mei en juni 2021 een online enquête afgenomen over trends in het incidentrespons-landschap. In totaal deden 123 cyberbeveiliging en incidentrespons professionals van over de hele wereld mee aan het onderzoek. Percentages bij bepaalde vragen zijn hoger dan 100%, omdat respondenten is gevraagd om alles aan te vinken wat van toepassing is. Door afronding is het mogelijk dat de percentages die in alle vragen worden gebruikt, samen niet uitkomen op 100%.
*Incident Response Team. Een team van deskundigen dat beveiligingsincidenten oplost. Dit kan een intern team zijn, maar ook een extern ingehuurd team.
Bron: carbonblack.com, emerce.nl
Meer info over cybercrime
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Cybercrime gerelateerde berichten
Hybride cyberaanvallen: de vervagende lijnen tussen staten en criminelen
In deze podcast bespreken we de toenemende samenwerking tussen cybercriminelen en overheden, waarbij ze hun middelen en technieken combineren om zowel financiële als geopolitieke doelen te bereiken. We benadrukken dat ransomware een ernstige bedreiging blijft, met name voor de gezondheidszorg, en dat het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) door zowel cybercriminelen als overheden aanvallen complexer en moeilijker te stoppen maakt. Daarnaast bespreken we het belang van samenwerking tussen de publieke en private sector om cyberdreigingen effectief te bestrijden. De noodzaak voor strengere internationale normen en sancties voor cyberaanvallen komt ook aan bod, evenals de rol van geavanceerde technologieën zoals AI en internationale samenwerkingen voor de toekomst van cyberbeveiliging.
Forse toename van aanvallen op Citrix ADC en Citrix Gateway
Reading in 🇬🇧 or another language
Stijgende kosten van cyberaanvallen: Waarom bedrijven in de Benelux meer betalen voor datalekken
Reading in 🇬🇧 or another language
De illusie van veiligheid: Wat de 1Password-kwetsbaarheid ons leert over wachtwoordkluizen
Reading in 🇬🇧 or another language
Fraude schade in 2024 stijgt met 44% tot meer dan 27 miljoen Euro in Nederland
Reading in 🇬🇧 or another language
De nieuwe gevaren van cybercriminaliteit: inzichten uit het IOCTA 2024 rapport
Reading in 🇬🇧 or another language