Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.
Werkzaam op de fraude-afdeling
Tijdens de rechtszitting zei de officier van justitie dat de verdachten geraffineerd te werk gingen. Eén van hen belde de slachtoffers op. Hij stelde zich voor als ‘Sander de Boer’ en was zogenaamd werkzaam op de fraude-afdeling van een bank. Hij claimde dat er een verdachte overboeking had plaatsgevonden vanaf de rekening van het slachtoffer.
De ‘helpdeskmedewerker’ zei dat de bank in staat was om deze overboeking te onderscheppen. Om de overboeking volledig ongedaan te maken, moest het slachtoffer zijn pincode aan een bankmedewerker geven. Deze zogenoemde werknemer zou iemand langs sturen om de bankpas op te halen en te vernietigen. Als hij eenmaal aanbelde kon het slachtoffer de helpdeskmedewerker bellen die hij eerder sprak. Zo wist het slachtoffer zeker dat er geen vuiltje aan de lucht was.
De man die aan de deur verscheen knipte de pinpas door, deed deze in een envelop en nam hem mee. Daarna bleek dat er voor duizenden euro’s aan cash te zijn gepind en aankopen te zijn gedaan met de zogenaamd vernietigde pas en bijbehorende pincode.
Helpdeskfraude
Deze oplichtingstruc, ook wel helpdeskfraude genoemd, herhaalden de verdachten bij meerdere senioren uit Oegstgeest, Sassenheim, Bennebroek, Alphen aan den Rijn, Zoetermeer en Hoofddorp. Hoeveel geld ze met hun oplichtingspraktijken hebben verdiend is onbekend.
Wel zegt de officier van justitie dat politieonderzoek in januari naar een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag leidde. In de auto waarin de verdachten reden trof de politie 12.000 euro aan cash, sloffen sigaretten, VVV-bonnen en bankpassen aan. De verdachten maakten gebruik van hun zwijgrecht. Het Openbaar Ministerie beschikt echter over voldoende camerabeelden waarop duidelijk te zien is dat één van de verdachten met gestolen passen dure aankopen doet in een winkel. Ook nam hij contant geld op bij een bank.
De officier van justitie omschrijft de babbeltruc als “een hele lage vorm van criminaliteit die zich speciaal richt op kwetsbare ouderen”. Hij eist dan ook een gevangenisstraf van twaalf maanden voor beide verdachten, waarvan vier voorwaardelijk. De rechtbank van Den Haag doet over twee weken uitspraak.
Andere vormen van criminaliteit
Opgelicht worden door vlotte babbeltrucs of helpdeskfraude is een veelvoorkomend probleem in Nederland. Dat geldt ook voor betaalfraude, dat vaak voortvloeit uit andere vormen van criminaliteit. Tussen 1 januari en 16 maart van dit jaar ontving de Fraudehelpdesk 1.809 meldingen over fraude met online shoppen. Meer dan acht op de tien mensen (1.492 mensen) werd daadwerkelijk slachtoffer. Dat zijn er nu al bijna net zoveel als in heel 2019, toen er 1.571 mensen gedupeerd raakten door cybercriminelen. Oplichters hebben in de eerste twee-en-een-halve maand van het jaar voor 218.023 euro aan schade berokkend.
De Fraudehelpdesk waarschuwt dat als deze ontwikkeling zich voortzet, het aantal slachtoffers van online fraude tegen het einde van het jaar verdubbelt. De organisatie verwacht dat ongeveer 7.100 slachtoffers zich voor het einde van het jaar melden. Dat levert naar verwachting een schadepost op van één miljoen euro.
In 2020 werden 3.782 Nederlanders het slachtoffer van fraude door online shoppen. De totale schade kwam daarbij uit op 734.269 euro.
Aanhoudingen in helpdeskfraude / tech support scam zaak
Afgelopen dinsdag heeft de politie twee verdachten aangehouden op verdenking van bankhelpdesk fraude / tech support scam. Ze deden zich voor als bankmedewerkers en vroegen hun slachtoffers om AnyDesk te installeren. Op deze manier wisten ze ongeveer 150.000 euro buit te maken.
Helpdeskfraude in combinatie met spoofing en tech support scam, een succes formule voor cybercriminelen
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
Bellen naar slachtoffers als begin van een cyberaanval, hoe werkt het?
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
'Bank Tech Support Scam' treft vooral ouderen
Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.
"Word je zomaar gebeld door een helpdesk, dan moeten de alarmbellen afgaan"
Intensieve samenwerking met zowel bedrijven als opsporingsdiensten levert bij de bestrijding van de zogenoemde 'Tech Support Scam' goede resultaten op. Tech Support Scam, ook wel bekend als de 'helpdeskfraude', is een vorm van cybercrime die enige jaren geleden in onder andere Nederland veel slachtoffers maakte. De totale schade nam met 59 procent af ten opzichte van 2017, en het aantal slachtoffers stabiliseerde.
Malafide 'helpdesks' in Google resultaten
Nog al te vaak laten mensen zich vangen door fraudeurs die hengelen naar hun bankgegevens. Intussen herken je misschien wel al het typische phishing bericht in je mailbox. Maar wist je dat een onschuldige opzoeking op Google ook tot een geplunderde bankrekening kan leiden?