Mijn vriendin Saar van Facebook
Het is 17 juni 2020 15:54 en Tim begint te vertellen
‘Rond 1 juni 2020 kreeg ik via Facebook contact met een dame die Saar heette. Zij benaderde mij en we hebben een paar dagen met elkaar gechat via Facebook. Toen Saar met mij contact zocht, voelde ik me al een tijd eenzaam. Saar kwam eigenlijk als geroepen. We hebben veel met elkaar gekletst en op 6 juni 2020 vroeg Saar of ik haar kon helpen. Ik wilde Saar heel graag helpen en ik vroeg wat ik voor haar kon doen.
Saar vertelde mij dat ze een probleem had. Ze kreeg nog geld van haar neef. De neef zou Saar 10.000 euro moeten betalen. Saar kon niet voor hulp aankloppen bij iemand anders, want haar familie mocht niet weten dat ze contact had met deze neef.
Het verhaal werd steeds moeilijker te begrijpen voor mij. Ik zou dan eerst mijn bankrekening leeg moeten maken zodat de 10.000 euro op mijn rekening gestort zou worden. Saar vroeg mij hoeveel geld er op mijn rekening stond. Ik heb toen geantwoord dat alles bij elkaar vijfduizend negenhonderd achtennegentig euro op mijn rekening stond. Saar wilde dat ik het geld over zou maken naar haar rekening. Daarna zou de 10.000 euro van haar neef op mijn rekening gestort worden. Daarna zou ik dan 4000 euro over moeten maken naar de rekening van Saar. Saar deed ook allerlei beloftes dat we samen leuke dingen gingen doen en samen in quarantaine zouden gaan.
Ik vond Saar een hele leuke meid en ben toen ingegaan op haar aanbieding. Ik was blij dat ik weer een vriendin had en heb er verder niet bij stilgestaan wat er kon gebeuren.
Ik heb het geld toen in twee bedragen overgemaakt.
Saar vroeg of dit alles was wat er op mijn rekening stond. Ik heb toen gezegd dat mijn rekening inderdaad helemaal leeg was. Saar zou aan haar neef laten weten dat hij het geld over kon maken. Echter toen ik even later mijn banksaldo op €0,13 cent zag staan, kwam de boodschap pas binnen wat ik nu echt had gedaan.
Ik heb toen mijn ouders gebeld en verteld wat er gebeurd was. Mijn ouders schrokken en waren een beetje boos en teleurgesteld dat me dit was overkomen. Ik ben toen naar mijn ouders gegaan en heb daar twee dagen geslapen. In de tussentijd had Saar nog wel wat berichtjes gestuurd.
Ik heb Saar gevraagd om het geld terug te betalen. Ze begon te dreigen. Haar Facebookpagina is er nu niet meer. De chatgeschiedenis is gewist.
Ik weet dat ik heel erg dom ben geweest. Ik wilde in het begin Saar alleen maar helpen. Ik heb ook een aangeboren geestelijke handicap. Ik ben daarvoor al mijn hele leven in behandeling. Vanwege mijn handicap woon ik begeleid maar sinds de coronacrisis zat ik vrijwel alleen maar binnen in mijn huis en werd erg eenzaam.’
Tim stopt met vertellen en zijn moeder gaat verder
‘Gelijk toen Tim ons het vertelde, hebben we zijn lopende rekening gecontroleerd. Zijn verhaal klopt. Zowel zijn lopende rekening als zijn spaarrekening bij de Rabobank zijn leeg. We hebben meteen de Rabobank gebeld. De boodschap van de Rabobank was simpel we waren het geld kwijt. We wilden niet opgeven dus hebben we tot drie keer toe gebeld. De derde keer toonde de dame aan de lijn wat meer begrip en vertelde ons dat Tim aangifte moest doen.’
17 juni 2020 16:45 Tim, vader en moeder staan moe buiten. De aangifte is gedaan. Het geld is kwijt.
Onverwachte wendingen
Een jaar later kijkt Joske, de moeder van Tim terug op deze zaak. Het geld is terug. Hoe? Dat is een verhaal vol onverwachte wendingen.
‘Begin februari 2021 loopt Dirk, de broer van Tim binnen en vertelt dat er een artikel in de krant staat over een deurwaarderskantoor voor online fraude. We hadden ons er al bij neergelegd dat het geld kwijt was. Het artikel laat twee mensen zien die alsnog hun geld hebben teruggekregen. Die verhalen geven de doorslag om ons toch te melden bij dit kantoor.
Wat er dan volgt is een snelle reactie. Nog meer mails over en weer. Hier wel een luisterend oor en aangeboden hulp. De hoop groeit bij ons dat er nu wel actie zal volgen. Zonder de verwachting overigens dat we het geld gaan terugzien.
Uiteindelijk toch teleurstelling. Het kantoor krijgt de gegevens niet van de politie. Weer lijkt de boodschap te worden dat er geen actie mogelijk is. Er wordt echter niet opgegeven vanuit het deurwaarderskantoor. Er is ervaring met een nieuwe regeling voor banken. De Rabobank zou ons nu wel moeten kunnen helpen.
We stellen een brief op aan de Rabobank en verzoeken om hulp om het geld terug te krijgen.
In mei gaat het snel. Op 4 mei krijgen we een brief van het Openbaar Ministerie. Ze weten wie Saar is. Op 19 mei weten wij ook wie Saar is. We hebben een brief van de Rabobank. Saar heet geen Saar, is een jongen en woont 50 kilometer bij ons vandaan. Succes met het terughalen van het geld.
Doodeng. Het deurwaarderskantoor gaat namens ons het geld terugeisen. We willen niet dat onze gegevens bekend worden bij die persoon. Vanuit het gerechtsdeurwaarderskantoor is wederom begrip maar ook geruststelling. We kunnen meekijken met de brief zodat we kunnen zien dat de toonzetting rustig van aard is en eigenlijk alleen wordt verzocht om de schade terug te betalen. We zijn overtuigd. We gaan van start.
Op 10 juni gaat de knop toch weer de andere kant op. Het Openbaar Ministerie is in gesprek. Met de moeder. De moeder van de jongen die geen Saar heet. Of we de zaak willen oplossen. Want ook deze moeder maakt zich zorgen en is bereid namens haar zoon alles terug te betalen.
En dan op 14 juni is het klaar. Het Openbaar Ministerie heeft het geld ontvangen. Tim heeft zijn geld terug. We zijn opgelucht. En Tim komt zelf met het voorstel dat wij voortaan zijn bankpas beheren. Hij krijgt 50 euro per week.’
Opmerking: de namen van de betrokkenen zijn uit privacyoverweging aangepast.
EHBO bij fraude: Rick van der Rest
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Verhoogde waakzaamheid noodzakelijk: Cyberscams tijdens de feestdagen
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
De wereldwijde stand van zaken rond oplichting in 2023: Hoe we onszelf kunnen beschermen tegen een triljoen dollar aan fraude
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
De opkomende strijd tegen fraude in online casino's
Click here or click 'CHOOSE LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Stijging van telefonische oplichting en misbruik bedrijfsgegevens in 2022
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Tweede kamer bezorgd over kunstmatige intelligentie en ChatGPT
De Tweede Kamer is bezorgd over de huidige ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en de manier waarop ChatGPT wordt ingezet. Er bestaat angst dat deze technologische hulpmiddelen de kwaliteit van het onderwijs negatief beïnvloeden. Bovendien wordt er getwijfeld over de ethische implicaties van het gebruik van deze technologie.
Het schadebedrag door online fraude al ruim 2,5 miljoen euro meer in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen