"Nederlandse consumenten in 2017 voor bijna 5 miljoen euro opgelicht door aankopen van producten via sociale media"
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is vandaag een campagne gestart om mensen voor nep webshops op social media te waarschuwen.
De marktwaakhond waarschuwt al langer voor dubieuze webshops, maar met verkopen via bijvoorbeeld Facebook en Instagram kan het achterhalen van een verkoper nog lastiger zijn.
"Dit maakt dat de consument minder goed is beschermd. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar. Daardoor kan de consument de verkoper ook niet aanspreken als er iets mis gaat met de aankoop", zo laat de ACM weten. Vorig jaar verloren particulieren op deze manier bijna 5 miljoen euro.
Via de campagne "Webshop of Nepshop?" wil de ACM mensen waarschuwen voor het risico van nep webshops die bijvoorbeeld op Facebook actief zijn. Zo krijgen internetgebruikers het advies om te zoeken naar reviews en klachten over de webwinkel. Ook wordt aangeraden om te controleren of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. Verder wordt er verstandig aan gedaan om de contactgegevens te controleren en achteraf of verzekerd te betalen of om af te rekenen met een betaalmethode met geld terug garantie.
Reactie plaatsen
Reacties