Steeds vaker krijgen we bij Cybercrimeinfo.nl de vraag hoe je kunt achterhalen waar je onbedoeld een abonnement heb afgesloten en vooral hoe je er weer vanaf komt.
Opgelicht?!
Ook opgelicht?! ziet dat deze truck wordt toegepast, zo waren er afgelopen donderdag meerdere valse Facebookpagina's in de lucht van een aantal filialen van MediaMarkt, blijkt uit een rondgang op sociale media. Ook MediaMarkt zelf is op de hoogte en waarschuwt voor deze - en vergelijkbare - oplichtingstrucs.
Met plaatsnaam
De oplettende lezer heeft wellicht gezien dat er op de foto de datum 7 mei wordt genoemd, en niet 14 mei. Kennelijk is er de laatste dagen sprake van een opleving, want vandaag verschenen er her en der wel degelijk verschillende waarschuwingen op sociale media.
Eén gebruiker meldt op Twitter dat er een neppagina van MediaMarkt Apeldoorn in de lucht was. Dat wil zeggen, op één van de bijgevoegde foto's staat duidelijk 'MediaMarkt Apeldoorn':
Op Facebook meldt weer een ander dat er daarnaast ook een valse pagina van MediaMarkt Bergen op Zoom online was:
Bovendien troffen we ook nog een melding over een neppagina van MediaMarkt Tilburg. Duidelijke zaak: iemand steekt op dit moment veel moeite in het aanmaken van meerdere neppagina's en het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat overige filialen nog volgen.
Hoe werkt deze truc precies?
Het is eigenlijk een misleidende winactie, maar dan anders dan normaal. Waar je doorgaans mailtjes krijgt waarvan het geoefende oog in één oogopslag ziet dat het rotzooi betreft, worden gebruikers nu via Facebook benaderd uit naam van 'hun' MediaMarkt. Dat bericht ziet er als volgt uit:
Met je volledige naam
De pagina van 'MediaMarkt' spreekt je aan met je volledige naam en je krijgt vervolgens te horen dat je één van de tien winnaars van een dure prijs bent, doorgaans een stuk elektronica. Om de prijs te kunnen claimen, moet je de meegestuurde link openen en daar de noodzakelijke stappen volgen.
Er wordt gesteld dat er een klein bedrag aan 'administratiekosten' in rekening wordt gebracht, en dan weten wij exact hoe laat het is. Deze 'administratiekosten' (of 'verzendkosten' in een variatie die we ook hebben gezien) kun je alleen per creditcard voldoen.
Wat gebeurt er als je betaalt?
Maar wat gebeurt er eigenlijk als je deze kosten betaalt? Dat laat zich in dit geval niet met honderd procent zekerheid verklaren. De link uit bovenstaande voorbeeld verwijst naar een simpel WordPress-paginaatje op het domein MM-NL.com. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat dat staat voor MediaMarkt Nederland.
Een check van de domeinnaam leert ons dat het domein pas sinds deze maand bestaat. Op het domein zelf valt echter weinig spectaculairs te zien: er staat slechts een tekst waarvan wij aannemen dat deze naar de verschillende nagemaakte Facebookpagina's van de MediaMarkt-filialen wordt gekopieerd. Kijk maar:
Stervensduur abonnement
Wij hebben dit soort oplichterij echter vaak genoeg gezien om met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te kunnen voorspellen hoe het afloopt. Betaal je de verzendkosten inderdaad per creditcard? Dan zit je binnen no-time vast aan een stervensduur abonnement voor compleet onduidelijke dienstverlening ('loterijen' die je toch nooit wint en dat soort rotzooi) waarvoor het bedrag maandelijks op je creditcard in rekening wordt gebracht. Dat gaat vaak om 80-100 euro per maand, als het niet nóg meer is.
Stopzetten flinke opgave
De firma's die hierachter zitten, zijn vaak vage (brievenbus) firma's op Cyprus zonder makkelijk bereikbare klantenservice en wat dan ook. Het abonnement stopzetten is dan ook een flinke opgave, en omdat het allemaal zo sneaky gaat, is de kans groot dat je een hele tijd niets doorhebt tot je je afschriften eens beter bekijkt en ziet dat er tientallen of zelfs honderden euro's zijn verdwenen.
Een afschrijving betwisten
Een onjuiste afschrijving op het rekeningoverzicht van je creditcard kun je terug laten draaien.
Zie je een onterechte afschrijving op de maandelijkse rekening staan, dan mag je de betaling betwisten. Neem daarvoor contact op met de klantenservice van je creditcardaanbieder.
Let op: hoe eerder je handelt, hoe groter de kans dat je geld wordt teruggeboekt. Na een zekere termijn vervalt namelijk het recht om je geld te ontvangen. Bij sommige creditcards is deze termijn maar 15 dagen na je afschrift.
Mocht je er niet uitkomen met de creditcardmaatschappij, dan kun je nog terecht bij het klachteninstituut Kifid.
Ben je je creditcard kwijtgeraakt of vermoed je misbruik, neem dan zo snel mogelijk contact op met je creditcardaanbieder. Doe dat ook als je twijfelt.
Bron: Opgelicht?! Diverse slachtoffers