Bol.com: Antwoord en win een VanMoof S3!

Gepubliceerd op 7 september 2021 om 15:00

De afgelopen dagen ontving we een behoorlijk aantal meldingen over een misleidende winactie uit naam van Bol.com. Ook Opgelicht?! kreeg hier veel meldingen over. De belofte is dat er een fiets van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof wordt weggegeven, een fiets met een winkelwaarde van zo'n 2.200 euro. Er is echter wel een probleem: er wordt helemaal niks weggegeven. Wat wil de organisatie van deze 'winactie' dan wél van je?

Vooropgesteld: zowel Bol.com als VanMoof hebben uiteraard niets met deze winactie te maken, en deelnemers worden opgezadeld met een duur – en bovendien waardeloos – creditcardabonnement.

De huisstijl van Bol.com is echter wel aardig nagemaakt, en dat geldt zowel voor de mail als voor de website waar men je naartoe hoopt te lokken. Kijk zelf maar:

Hoe gaat de 'winactie' in zijn werk?

Het begint met een mail in de kenmerkende blauwe huisstijl van Bol.com. Je bent zogenaamd geselecteerd om gratis en voor niets mee te doen aan een loyaliteitsprogramma. Deelname kost je één minuut en de prijs - een VanMoof S3 met een winkelwaarde van circa 2.200 euro - lijkt gegarandeerd.

Klik je de link aan? Dan beland je op een website die de indruk wekt écht van Bol.com te zijn. Hoewel het logo wordt gebruikt, heeft de échte Bol.com uiteraard niks met deze actie te maken. Er staan een aantal verzonnen reviews op in onlogisch of slecht Nederlands: het één en ander lijkt regelrecht door de vertaalmachine te zijn getrokken.

Doe je toch mee? Dan moet je een viertal vragen beantwoorden:

  • 'Bent u een man of een vrouw?' (Met – stom genoeg – als enige keuzemogelijkheden de opties 'mens' of 'vrouw', zoals te zien op de tweede afbeelding hierboven)
  • 'Hoe oud bent u?'
  • 'Uit hoeveel leden bestaat uw gezin?'
  • 'Vindt u het leuk om online of in de winkel te kopen?'

Klaar? Dan worden je antwoorden 'gecontroleerd' en krijg je enkele seconden later te zien dat jouw antwoorden 'met succes zijn geverifieerd'. Vervolgens moet je voor de vorm een stompzinnig en lichtelijk infantiel spelletje spelen waarbij je cadeauverpakkingen met het logo van Bol.com moet aanklikken. Bij de laatste poging verschijnt er een fietsje in beeld en ben jij de heuse winnaar.

Duur en waardeloos creditcardabonnement

Denk je je prijs vervolgens te claimen? Dan moet je een bedrag van twee euro voldoen met je creditcard. En dan komt de aap uit de mouw:

Het abonnement op deze schimmige dienstverlening geeft jou vervolgens het 'privilege' om met een VIP-lidmaatschap naar hartenlust te kunnen shoppen:

"Je bespaart tot 80% op winkelprijzen* dankzij kortingen met het VIP-lidmaatschap. Het gaat om meer dan 30.000 luxe schoonheidsproducten met een kwaliteit die je niet kunt weerstaan."

Belofte op de website van deze valse winactie

In de praktijk komt dat echter neer op iets anders: je moet verplicht betalen om spullen te mogen kopen die je A. niet nodig hebt en B. elders vermoedelijk voor hetzelfde bedrag óf een stuk goedkoper kunt vinden. Waardeloos dus, althans, voor jou als consument.

Voor de organisator van deze winactie zal het één en ander ongetwijfeld best een lucratieve aangelegenheid zijn: je laat mensen maandelijks betalen voor niets. Maar deelname levert geen enkel wezenlijk voordeel op, en die fiets kun je natuurlijk ook wel op je buik schrijven. 

Als het hier om een legitieme, bona fide winactie zou gaan, dan blijft één vraag staan: waarom zou de organisatie op misleidende wijze het logo en de merknaam van Bol.com misbruiken terwijl dat bedrijf hier niets mee te maken heeft? Inderdaad: daar zit een luchtje aan. Dergelijke mails kun je dan ook het beste ongelezen verwijderen. En deelname kun je maar beter helemaal uit je hoofd laten.

Bron: anoniem, avrotros.nl

Bol.com gerelateerde artikelen 》

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Gerelateerde berichten

Bol.com: Antwoord en win een VanMoof S3!

De afgelopen dagen ontving we een behoorlijk aantal meldingen over een misleidende winactie uit naam van Bol.com. Ook Opgelicht?! kreeg hier veel meldingen over. De belofte is dat er een fiets van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof wordt weggegeven, een fiets met een winkelwaarde van zo'n 2.200 euro. Er is echter wel een probleem: er wordt helemaal niks weggegeven. Wat wil de organisatie van deze 'winactie' dan wél van je?

Lees meer »

Malafide 'helpdesks' in Google resultaten

Nog al te vaak laten mensen zich vangen door fraudeurs die hengelen naar hun bankgegevens. Intussen herken je misschien wel al het typische phishing bericht in je mailbox. Maar wist je dat een onschuldige opzoeking op Google ook tot een geplunderde bankrekening kan leiden?

Lees meer »

Nepwebsites offline gehaald in onderzoek cybercrime

De politie heeft twee verdachten aangehouden in een onderzoek naar cybercriminaliteit. In Leeuwarden werd een 40-jarige man uit deze plaats aangehouden. Hij wordt verdacht van het witwassen van frauduleus geld. In Groningen is een 24-jarige man aangehouden, die wordt verdacht van het bouwen en faciliteren van nepwebsites.

Lees meer »