Nieuwe Sim aanvragen kan dat zomaar?
Wanneer je als klant naar een Telecombedrijf gaat, dan kun je meerdere dingen aanvragen en aanpassen op vertoon van je identiteitskaart (paspoort, ID kaart, rijbewijs). In principe hoort dit gewoon goed te gaan, aangezien er goed wordt gecontroleerd of de persoon werkelijk is wie zij zeggen dat hij/zij is. Daarnaast lijkt het mij niet meer dan logisch dat, wanneer een medewerker iets aanvraagt, dit wordt beschreven in het interne telecombedrijf systeem.
Een tweede mogelijkheid tot het aanvragen van een nieuwe Sim kaart bestaat uit het inloggen bij je telecomprovider omgeving, en dit daar aan te vragen. Hierbij wordt geen uitgebreide ID controle gedaan door naar jouw identiteitsdocumenten te kijken, doordat je namelijk al toegang hebt tot een beveiligde omgeving. De enige kant tekening welke hier heel erg belangrijk is, is dat elk technisch systeem zo veilig is al de gebruiker dit instelt. Als jij een heel simpel wachtwoord hebt (bijvoorbeeld Welkom01), dan is het mogelijk om dit met geduld te raden over tijd.
De derde mogelijkheid bestaat uit het opnemen van contact met je telecomprovider klantenservice via een van de platformen (telefonisch, facebook, chat, dit forum etc). Hierbij zullen de medewerkers ook een ID controle moeten uitvoeren om zeker te weten dat alles klopt.
Wat kan ik er tegen doen?
Er zijn een aantal stappen welke je zelf altijd kunt nemen.
- Je kan overwegen om naar de telecomprovider winkel te gaan om een wachtwoord in te stellen dat nodig is om via sociale media en/of telefonisch aanpassingen te doen aan het abonnement. Dit wachtwoord staat los van jouw telecomprovider account, en is puur gericht op het bewerken via klantenservice en de shop van de telecomprovider. Dit kan je instellen door even bij een van je telecomprovider winkels binnen te lopen met je ID kaart, en te vragen of zij dit wachtwoord kunnen instellen op je account. Vanaf dat moment mag een medewerker van je telecomprovider je alleen helpen als je dit wachtwoord kunt noemen, dus maak het niet te makkelijk.
- Een tweede aanpak welke je kunt toepassen, is door goed te kijken of je wachtwoord voor jou telecomprovider website veilig is. Wanneer dit wachtwoord eenvoudig te raden is, dan is het mogelijk om toegang te krijgen tot het account, met daarbij de mogelijk om persoonsgegevens (enigszins) in te zien en bijvoorbeeld een Sim Swap aan te vragen.