First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Op woensdagavond 30 november betrapten politieagenten op heterdaad twee mannen die een oudere man probeerden op te lichten. Ze deden zich voor als een bankmedewerker en koerier om de betaalpas en pincode van het slachtoffer te bemachtigen. De senior vertrouwde de boel niet en belde de politie.
Agenten houden oplichter na korte vluchtpoging alsnog staande
Een 71-jarige man uit Raamsdonk werd opgebeld door iemand die zich voordeed als een helpdeskmedewerker van een bank. De werknemer meldde dat er iets mis was met zijn betaalrekening en het slachtoffer direct actie moest ondernemen. De ‘bankmedewerker’ zei dat hij uit veiligheidsoverwegingen een koerier zou langs sturen om zijn betaalkaart en pincode op te halen.
Omdat de man op leeftijd al eens eerder met dit bijltje had gehakt, vertrouwde hij het zaakje niet. Hij besloot daarom de politie te waarschuwen. Toen de zogenaamde koerier bij het adres van de man arriveerde, trof hij niet de bewoner maar een politieagent aan. De verdachte, een 19-jarige man uit Capelle aan den IJssel, probeerde nog aan de politie te ontkomen, maar zonder succes. Al snel na zijn vluchtpoging werd hij door agenten alsnog aangehouden.
Politie traceert en arresteert handlanger
Andere politieagenten hielden de omgeving van het slachtoffer nauwlettend in de gaten. Toen ze een automobilist met gedoofde lichten zagen wegrijden, dwongen agenten hem tot stoppen. De bestuurder, een 20-jarige man uit Sliedrecht, werd gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij het misdrijf.
In de auto van de verdachte troffen agenten cash geld en een gestolen bankpas aan. Het onderzoek naar de herkomst van de kaart is in volle gang. De twee verdachten verkeren in voorlopige hechtenis. Het onderzoek is nog in volle gang. De mannen worden verdacht van bankhelpdeskfraude.
Meerdere verdachten helpdeskfraude aangehouden
Eerder deze week arresteerde het Cybercrimeteam van de eenheid Noord-Nederland eveneens twee verdachten van helpdeskfraude. Een 20-jarige man uit Assen en een 20-jarige handlanger uit Hoogezand vroegen aan hun slachtoffers om software op hun computer te installeren zodat ze van afstand konden meekijken. In werkelijkheid waren ze alleen geïnteresseerd in het banksaldo van hun doelwit.
Over de zaak zijn weinig details bekend. We weten dat twee slachtoffers aangiften tegen de mannen hebben gedaan. Ze zouden voor enkele tienduizenden euro’s zijn opgelicht. Het is onbekend of de verdachten meerdere slachtoffers hebben gemaakt. Ze worden verdacht van computervredebreuk, oplichting, geld witwassen en het bezitten van niet-openbare gegevens.
In beide zaken ging het om helpdeskfraude. Dat fenomeen veroorzaakte volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) afgelopen jaar voor 47,6 miljoen euro aan schade.
Voorkom dat je slachtoffer wordt met het ABC
- A = alert blijven
Te mooi om waar te zijn, is niet oké
Blijf op de hoogte
Klik nooit zomaar op een link
- B = bescherm jezelf
Blijf up-to-date met updates
Gebruik sterke wachtwoorden
Gebruik actuele anti-virus programma’s
Maak offline back-up’s
- C = check altijd
Vertrouw je het niet, verbreek het contact
Check de contactgegevens van de afzender
Bron: politie.nl
Meer info over bankhelpdesk fraude
Meer bankhelpdesk fraude nieuws
Nieuwe truc van oplichters: Zij doen zich voor als medewerkers van De Nederlandse Bank DNB
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Bankhelpdeskfraude in 2022: Schade stijgt tot boven 50 miljoen euro, Cybercrimeinfo licht toe
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken
De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bel 112 ook voor cybercriminaliteit bij heterdaad situatie
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Senioren waren het doelwit van de criminelen
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Drie verdachten aangehouden in onderzoek naar grootschalige bankhelpdeskfraude
Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.