De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bankhelpdesk fraude
Helpdeskfraude is een fenomeen waar de laatste maanden veel om te doen is. In essentie komt het op het volgende neer: kwaadwillenden doen zich voor als een medewerker van een betrouwbare instantie, zoals een bank. Telefonisch benaderen ze een slachtoffer en zeggen ze dat zijn of haar spaargeld in gevaar is. De persoon in kwestie dient direct in actie te komen en zijn of haar geld tijdelijk over te boeken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’.
Wat lang niet alle slachtoffers weten, is dat zo’n rekening helemaal niet bestaat. In werkelijkheid gaat het om de bankrekening van de oplichters. Slachtoffers die spaargeld naar deze rekening overmaken, zijn hun geld kwijt. Tegen de tijd dat ze erachter komen dat ze zijn opgelicht, is het kwaad al geschied.
Er zijn meerdere manieren om goedgelovige mensen op te lichten via helpdeskfraude. Zo zagen we de afgelopen maanden meerdere voorbeelden van cybercriminelen die aan hun slachtoffers vroegen om software op hun computer te installeren waarmee ze over hun schouder konden meekijken. In werkelijkheid sluisden de oplichters geld over van de rekening van hun slachtoffer naar hun eigen rekening. Het ophalen van de betaalpas inclusief pincode is een andere veelgehoorde oplichtingstruc.
Medewerkers van Nederlandse Vereniging van Banken
Momenteel zijn er oplichters die zich voordoen als medewerker van de Nederlandse Vereniging van Banken. Ze benaderen slachtoffers met de smoes dat er ‘fraude op de rekening’ heeft plaatsgevonden en dat ze zo snel mogelijk hun geld moeten overmaken naar een ‘veilige kluisrekening’. Om de zwendel geloofwaardiger te maken, gebruiken de oplichters de namen van medewerkers die daadwerkelijk bij de NVB werken.
De brancheorganisatie waarschuwt dat het hier om helpdeskfraude gaat. “De NVB (of een andere instantie) zal u nooit bellen om geld over te maken of een meekijkprogramma op uw computer te installeren!”, zo zegt de instantie in een persverklaring.
Om mensen weerbaar te maken tegen helpdeskfraude, lanceerde de NVB vorig jaar september een online training. Deelnemers leren daarin om helpdeskfraude te herkennen en wat ze kunnen doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden.
Kostenpost van tientallen miljoenen euro’s
Helpdeskfraude was in 2021 goed voor 47,6 miljoen euro aan financiële schade. Dat zijn de meest recente statistieken: cijfers over 2022 worden in de loop van het eerste kwartaal verwacht.
Bron: spotify.com, zowerktfraude.nl, nvb.nl, vpngids.nl
Meer info over bankhelpdesk fraude
Meer bankhelpdesk fraude nieuws
Nieuwe truc van oplichters: Zij doen zich voor als medewerkers van De Nederlandse Bank DNB
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Bankhelpdeskfraude in 2022: Schade stijgt tot boven 50 miljoen euro, Cybercrimeinfo licht toe
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken
De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bel 112 ook voor cybercriminaliteit bij heterdaad situatie
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Senioren waren het doelwit van de criminelen
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Drie verdachten aangehouden in onderzoek naar grootschalige bankhelpdeskfraude
Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.