De duistere kant van online dating: Een onderzoek naar dating fraude
De foto's zijn gecreëerd met AI; de afgebeelde personen bestaan niet echt.
De foto's zijn gecreëerd met AI; de afgebeelde personen bestaan niet echt.
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Een redelijk onsmakelijke fraudetruc is ons recent ter ore gekomen. Er blijken oplichters actief die zich op datingapps als Tinder en Grindr voordoen als slachtoffers van seksueel misbruik, het vertrouwen winnen van degene met wie ze praten en vervolgens aan die persoon vragen zich te identificeren om 'te verifiëren dat ze geen seksueel misbruiker zijn'. In werkelijkheid blijkt deze verificatie niet helemaal te zijn wat je wordt verteld.
Op websites waar sekswerkers kunnen adverteren, staan minstens 300 advertenties waar klanten mee worden opgelicht. Achter deze advertenties gaan oplichters schuil, die via gestolen afbeeldingen mannen naar hun profiel lokken. Zodra zij een afspraak willen maken, moeten ze vooruit betalen en komt het nooit tot een ontmoeting. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV).
Datingfraude is geen nieuw fenomeen en ook beleggingsfraude kennen we al langer, maar een combinatie van de twee is nieuw. De uit Azië afkomstige oplichtingstruc ‘Pig butchering scam’ of ook wel ‘Sha Zhu Pan’ in het Chinees, maakt wereldwijd een opmars en heeft inmiddels ook in Nederland slachtoffers gemaakt.
Veel mensen zijn actief op dating websites en apps. Juist nu, in een tijd waarin het lastig is om nieuwe mensen te ontmoeten door de corona-regels bieden zulke platforms een uitkomst. Ze vereenvoudigen de zoektocht naar liefde: met een paar muisklikken kunnen singles uit heel Nederland bereikt worden. Voor velen met succes, want steeds meer koppels ontmoeten elkaar online. Op het internet is echter niet alles wat het lijkt. De prins of prinses op het witte paard kan online oprecht overkomen, maar eigenlijk helemaal niet bestaan. Dat is waar dit artikel over gaat: online dating fraude.
》Choose your language
De Fraudehelpdesk is gisteren onder de noemer ‘verliefd op de persoon? Of op het profiel?’ een nieuwe bewustwordingscampagne gestart tegen dating fraude. In de eerste zes maanden van het jaar slaagden cybercriminelen erin om ruim 2,3 miljoen euro buit te maken van nietsvermoedende slachtoffers. Naast financiële schade hebben gedupeerden vaak ook last van emotionele schade.
Slachtoffers van datingfraude hebben in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 1,2 miljoen euro aan schade gemeld bij de Fraudehelpdesk. Dat is een grote stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2019, toen het schadebedrag na de eerste drie maanden nog op ruim 700.000 euro stond.
Het aantal slachtoffers van datingfraude in 2019 ten opzichte van 2018 met 43 procent toegenomen. Het gaat hier om mensen die opgelicht worden door iemand die beweert geïnteresseerd te zijn in een relatie.