Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.
‘bankmedewerker’
Een bewoner uit Ommen werd benaderd door een ‘bankmedewerker’. Hij gaf aan dat er mogelijk was gefraudeerd met haar rekening. Een collega van hem zou diezelfde dag nog langskomen om haar betaalpassen op te halen. Terwijl de bewoner de man aan de lijn had, stond er op hetzelfde moment iemand aan de deur om de passen op te halen.
Nadat de persoon in kwestie de bankpassen en pincode had overhandigd, vertrouwde ze de boel niet. Daarop besloot hij om de bank te bellen en zijn bankrekening te laten blokkeren. Zo konden de oplichters geen geld pinnen. De bewoner nam tevens contact op met de politie, die met een aantal agenten een bezoekje bracht aan het slachtoffer.
Korte achtervolging
Terwijl een aantal agenten het verhaal van de bewoner noteerde, gingen andere agenten een kijkje nemen in de omgeving. Al snel liepen ze een verdachte tegen het lijf. Die zette het op een rennen. Na een korte achtervolging en hulp van omstanders kon de man in de boeien worden geslagen. Op dezelfde plek troffen de agenten nog twee andere verdachten aan. Zij hadden de bankpassen van de bewoner op zak, alsook goederen die gelinkt werden aan een vergelijkbare zaak in het nabijgelegen Dalfsen.
De politie heeft in totaal drie verdachten gearresteerd. Ze zitten vast en worden verhoord. Het gaat om twee 18-jarige mannen en een 21-jarige man, alle drie afkomstig uit Emmen. Wanneer de mannen worden voorgeleid aan de rechter-commissaris, is onbekend.
Bankhelpdesk fraude
Het is niet het eerste voorbeeld van helpdeskfraude in ons land. De laatste tijd proberen oplichters wel vaker mensen -met name senioren op leeftijd- met deze babbeltruc te bedonderen. Begin juli moesten een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag zich verantwoorden bij de rechtbank in Den Haag.
De officier van justitie zei tijdens de rechtszitting dat de mannen geraffineerd te werk gingen. De een deed zich voor als een bankmedewerker die een verdachte transactie had weten tegen te houden. Om deze overboeking volledig ongedaan te maken, moest het slachtoffer zijn pincode aan de man doorgeven. Een collega zou langskomen om de bankpas te vernietigen. In werkelijkheid stal hij de betaalpas van het slachtoffer en pinde hij voor enkele duizenden euro’s aan cash.
De officier van justitie noemde de babbeltruc ‘een hele lage vorm van criminaliteit die zich speciaal richt op ouderen’. Hij eiste een gevangenisstraf van twaalf maanden, waarvan vier maanden voorwaardelijk, voor beide mannen.
Een 88-jarige vrouw en 85-jarige man uit Tilburg overkwam begin juli hetzelfde. Een oplichter belde de vrouw op en zei dat een onbekend persoon geld van haar rekening had opgenomen in Amsterdam. Een collega van hem zou langskomen om het probleem op te lossen. Hij logde samen met de vrouw in op haar bankrekening. Daarbij constateerde de man zogenaamd dat er een virus op haar computer stond, wat de grote boosdoener was. Hij ‘vernietigde’ de bankpas van de vrouw. Een familielid kwam al snel tot de ontdekking dat een groot deel van het spaargeld van de vrouw was verdwenen.
Bron: politie.nl, vpngids.nl
Meer info over bankhelpdesk fraude 》
Bekijk hier de gezochte personen 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Bankhelpdesk fraude gerelateerde berichten
Nieuwe truc van oplichters: Zij doen zich voor als medewerkers van De Nederlandse Bank DNB
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Bankhelpdeskfraude in 2022: Schade stijgt tot boven 50 miljoen euro, Cybercrimeinfo licht toe
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken
De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bel 112 ook voor cybercriminaliteit bij heterdaad situatie
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Senioren waren het doelwit van de criminelen
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Drie verdachten aangehouden in onderzoek naar grootschalige bankhelpdeskfraude
Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.