Vijf verdachten van crimineel netwerk rondom bankhelpdeskfraude aangehouden

Gepubliceerd op 23 maart 2022 om 09:30

Op dinsdagochtend 22 maart 2022 heeft de politie vijf personen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude en witwassen. De verdachten hebben door het hele land slachtoffers gemaakt.

Het cybercrimeteam in de eenheid Zeeland-West-Brabant is een onderzoek gestart na een tip van een onderzoeksjournalist. In deze tip stond dat er diverse advertenties op social media geplaatst werden waarin geldezels worden geronseld. Deze geldezels worden gebruikt om geld te pinnen, wat verkregen is via oplichting door bankhelpdeskfraude. Het was dus aannemelijk dat er, naast de geronselde geldezels, ook een hoop slachtoffers van oplichting zouden zijn.

Groots onderzoek

In december 2020 koppelde het onderzoekteam hier zo’n 14 meldingen aan en na een jaar onderzoek naar deze advertenties en de geldezels, komt een crimineel netwerk naar voren.

Begin 2022 wordt het grootse onderzoek verder afgerond en komen er vijf verdachten in beeld. Deze personen worden verdacht van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude. Dit houdt in dat zij daadwerkelijk mensen opbellen als medewerker van een bank om hen geld te afhandig te maken. Ook worden zij verdacht van het ronselen van geldezels om het via fraude verkregen geld te pinnen.

Verdachten

In totaal zijn er vijf verdachten aangehouden. Het gaat om een 19-jarige man uit Portugaal, drie mannen van 20 jaar uit Rotterdam, en een man van 21 jaar uit Groningen.

Dankzij nauwe samenwerking tussen de eenheden Zeeland – West-Brabant, Rotterdam en Noord-Nederland zijn er 8 doorzoekingen geweest in Rotterdam, Groningen, Meppel en Werkendam.

Hierbij zijn elektronische goederen in beslag genomen die mogelijk met de bankhelpdeskfraudezaak te maken hebben. Er is ruim 14.000,- euro in beslag genomen, ruim 2000,- euro nepgeld en een voertuig. Ook is er een doorgeladen vuurwapen en vermoedelijk verschillende soorten drugs aangetroffen.

Informeer de mensen in uw omgeving

Hoewel phishing en bankhelpdeskfraude (spoofing) bij steeds meer mensen bekend wordt, zien we dat nog steeds veel mensen slachtoffer worden van deze vorm van criminaliteit. We blijven er dan ook veel voor waarschuwen, maar informeer ook vooral de mensen om u heen, zoals ouders en grootouders.

Let op, criminelen bellen niet alleen uit naam van de bank. Er zijn ook gevallen bekend waarbij ze zich voordoen als agent. Gebruik daarom altijd de ABC-methode als u ook maar enigszins twijfelt: Blijf altijd alert, Bescherm uzelf en uw computer, en check altijd of u daadwerkelijk met een medewerker van de betreffende organisatie te maken heeft.

Bron: politie.nl

Meer info over bankhelpdeskfraude 

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

 

Meer info over ABC en downloads

Meer bankhelpdeskfraude  nieuws

Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd

De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.

Lees meer »

Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude

Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.

Lees meer »

Zo voorkom je bankhelpdeskfraude

Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?

Lees meer »