Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.
Op woensdag 6 april 2022 om 21.25 uur belt een man naar het Operationeel Centrum. Zijn schoonmoeder, die woonde aan de Laan van Vlaanderen, had hem in paniek opgebeld. Ze was via de telefoon benaderd door iemand van de bank. Er zou iets mis zijn met haar bankrekening. Om haar te helpen zou een medewerker van PostNL haar bankpas op komen halen in een envelop waar ook haar pincode op geschreven moest staan. Maar de vrouw is toch bang geworden en realiseert zich dat ze misschien wel opgelicht gaat worden. Ze belt haar schoonzoon.
Aanhoudingen
De vrouw was terecht bang geworden. Ze was inderdaad (bijna) het slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Maar gelukkig realiseert ze zich dat op tijd. Er wordt een plan gemaakt om de verdachte(n) aan te houden. Agenten in burger nemen positie in rondom de woning in afwachting van de nepmedewerker van PostNL. Op wat grotere afstand worden agenten in uniform gepositioneerd. En ja hoor, op het afgesproken tijdstip verschijnt een man in een jas van PostNL aan de deur en neemt de goederen in ontvangst. Kort daarna wordt hij in zijn kraag gepakt en aangehouden. Maar de 20-jarige Rotterdammer is daar niet alleen. In een auto worden nog twee mannen aangehouden, een 24-jarige en een 29-jarige plaatsgenoot.
ABC: Alert zijn, Bescherm jezelf en Check altijd
Bovenstaand incident is goed afgelopen voor het potentiële slachtoffer, omdat zij ontzettend alert was. Waar kunt u zelf op letten?
- Uw bank zal nooit om uw saldo vragen, ook niet als controlevraag
- Uw bank zal u nooit onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. Zij hebben andere mogelijkheden om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
- Komt een leidinggevende aan de lijn? Pas op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.
Herkent u bovenstaande vragen? Hang dan direct op, bel zelf uw bank via een bekend nummer en check of het telefoontje juist was. Bel ook altijd de politie om melding te maken bij een poging, of doe aangifte wanneer er daadwerkelijk fraude heeft plaatsgevonden.
Onthoud de ABC-methode en u bent beschermd tijdens uw digitale activiteiten. ABC, daar blijft u digitaal veilig mee! Meer info over ABC en downloads.
Bron: politie.nl
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer bankhelpdeskfraude nieuws
Nieuwe truc van oplichters: Zij doen zich voor als medewerkers van De Nederlandse Bank DNB
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Bankhelpdeskfraude in 2022: Schade stijgt tot boven 50 miljoen euro, Cybercrimeinfo licht toe
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken
De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bel 112 ook voor cybercriminaliteit bij heterdaad situatie
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Senioren waren het doelwit van de criminelen
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Drie verdachten aangehouden in onderzoek naar grootschalige bankhelpdeskfraude
Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.
Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd
De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.
Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak
Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.
Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude
Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.
Zo voorkom je bankhelpdeskfraude
Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?
Vijf verdachten van crimineel netwerk rondom bankhelpdeskfraude aangehouden
Op dinsdagochtend 22 maart 2022 heeft de politie vijf personen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude en witwassen. De verdachten hebben door het hele land slachtoffers gemaakt.
Belscripts, een bedrijfspand en personeel: zo professioneel werken de oplichters achter bankhelpdesk fraude
Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdesk fraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.