Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?
Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij deze oplichtingstruc bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. De slachtoffers kunnen in het beeldscherm van hun telefoon soms het daadwerkelijke nummer van de bank zien. De oplichters hebben gedetailleerde gegevens van slachtoffers, zoals rekeningnummers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Slachtoffers krijgen daarna de vraag om zelf hun hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is uiteraard een rekening van de oplichter.
In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.
Hoe herken ik bankhelpdeskfraude?
- Een bank zal nooit jouw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
- Een bank zal je nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
- Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
- Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.
Wat kan ik doen als ik zo’n telefoontje krijg?
Verbreek de verbinding. Bel dan zelf je bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt.
Wat moet ik doen als ik al slachtoffer ben van bankhelpdeskfraude?
Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Meer informatie over aangifte doen van deze en andere cyberdelicten? Kijk op www.politie.nl
Bel ook direct je bank. Zowel ter voorkoming van (vervolg)schade, als voor het aanvragen van mogelijke compensatie.
Wat doet de politie eraan?
Banken, telecombedrijven en opsporingsdiensten werken steeds intensiever samen om bankhelpdeskfraude tegen te gaan. Zo zijn de afgelopen maanden na langdurende rechercheonderzoeken enkele bendes opgerold. En banken hebben besloten de schade bij slachtoffers te vergoeden. In 2021 gebeurde dit in 92 procent van de gevallen. Meer informatie vind je op de website van je bank.
Zo voorkom je bankhelpdeskfraude
Bron: politie.nl
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
‘Samen digitaal oké met het A B C’
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = bescherm jezelf
- Blijf up-to-date met updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek het contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Meer info over ABC en downloads
Meer bankhelpdeskfraude nieuws
Nieuwe truc van oplichters: Zij doen zich voor als medewerkers van De Nederlandse Bank DNB
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Bankhelpdeskfraude in 2022: Schade stijgt tot boven 50 miljoen euro, Cybercrimeinfo licht toe
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken
De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bel 112 ook voor cybercriminaliteit bij heterdaad situatie
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Senioren waren het doelwit van de criminelen
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Drie verdachten aangehouden in onderzoek naar grootschalige bankhelpdeskfraude
Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.
Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd
De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.
Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak
Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.
Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude
Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.
Zo voorkom je bankhelpdeskfraude
Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?
Vijf verdachten van crimineel netwerk rondom bankhelpdeskfraude aangehouden
Op dinsdagochtend 22 maart 2022 heeft de politie vijf personen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude en witwassen. De verdachten hebben door het hele land slachtoffers gemaakt.
Belscripts, een bedrijfspand en personeel: zo professioneel werken de oplichters achter bankhelpdesk fraude
Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdesk fraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.