De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.
In mei van dit jaar startte het cyberteam van de Zeeuwse politie met een reeks onderzoeken toen steeds meer aangiften en meldingen bij de politie binnenkwamen. De politie ontdekte al snel dat er een verband was, onder andere door dezelfde werkwijze en dezelfde daders.
Bankhelpdesk fraude
Methode 1: Fysiek ophalen
Een vaak ouder slachtoffer werd door een zogenaamde ‘medewerker van de bank’ gebeld. Het slachtoffer kreeg een nummer op het toestel te zien dat leek afkomstig te zijn van de bank, maar dat was niet het geval, dat is spoofing. De ‘medewerker’ van de bank vertelde dat er een groot bedrag van de rekening van het slachtoffer klaar stond om overgemaakt te worden naar het buitenland. Dit was niet waar, maar het beoogde slachtoffer schrok hevig en liet zich natuurlijk graag ‘helpen’ door de oplichter om te voorkomen dat criminelen de beschikking kregen over zijn/haar banksaldo. Het slachtoffer werd onder druk gezet om zo snel mogelijk iets te doen. Hierop volgde een gesprek van vaak uren, waarbij het slachtoffer op een vaak listige manier om de pincode van de bankpas werd gevraagd. De slachtoffers werden zo lang aan de lijn gehouden, zodat ze in de tussentijd geen contact op konden nemen met de fraudeafdeling van de bank, met familieleden of de politie. Vaak verscheen iemand aan de deur, die de bankpas bij het slachtoffer opgehaalde. Kort daarna werd gepind. Vaak werd direct contant geld opgenomen, maar ook tegoedkaarten of andere spullen gekocht.
Methode 2: Toegang tot computer
Hierna veranderde de werkwijze van de criminelen. Aan nieuwe slachtoffers werd gevraagd om het programma Anydesk of Teamviewer te installeren. De daders namen zo op afstand het beheer van de computer over. Dus ook het gebruik van het internetbankieren. De laatste tijd kregen nieuwe slachtoffers eerst een mail uit naam van DHL of Post.nl met het verzoek om op een link te klikken, omdat er nog verzendkosten betaald moesten worden. Zodra een slachtoffer dat deed, moesten naast de persoonlijke gegevens ook zaken van de bankrekening worden ingevuld. Hierna volgde een telefoontje van een ‘medewerker’ van de bank. Doordat het slachtoffer via de link van DHL of Post.nl al eerder gegevens van zijn of haar bankrekeningnummer had ingevuld, weet deze ‘bankmedewerker’ de inloggegevens.
Cybercriminelen werken samen
De politie ziet dat het aantal babbeltrucs rondom bankhelpdesk fraude sterk is toegenomen, zowel landelijk, maar ook in de regio Zeeland. Zo deden vijftig Zeeuwen in 2020 aangifte bij de politie. In 2021 (tot 1 november) deden 254 Zeeuwse slachtoffers aangifte. De totale buit bij deze feiten in 2021 was bijna twee miljoen euro. In veel gevallen is sprake van een dadergroep, waarbij meerdere rollen vervuld worden, van de bellende ‘bankmedewerker’ tot de 'chauffeur', die de 'pinpas-ophaler' naar het slachtoffer brengt. Of de ‘hacker’ van de bankrekening tot de 'casher' van het gestolen geld. Op een enkele uitzondering na zijn de slachtoffers vaak 70 jaar of ouder. De verdeling van man en vrouw is ongeveer gelijk. Criminelen zoeken het in deze groep, omdat de slachtoffers meer vertrouwen hebben in een instituut als de bank en zij minder digitaal vaardig zijn. Tot slot bezitten deze mensen over het algemeen meer geld dan jongeren. Uit verschillende politieonderzoeken komen lijsten naar voren waarin persoons- en bankgegevens staan. Deze zijn via internet of social media te koop en worden door criminelen gebruikt om hun slachtoffers uit te zoeken.
Aanhoudingen en onbekende verdachten
Het onderzoeksteam hield de afgelopen maanden drie verdachten aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. Zo werd op 21 mei jl. een 73-jarige vrouw uit Goes gebeld door een ‘medewerker’ van de bank. Haar bankpas werd opgehaald en er werd bijna 9.000 euro van haar bankrekening gepind in Bergen op Zoom. Uit het onderzoek is onder andere een kenteken naar voren gekomen wat door het cyberteam verder is onderzocht. In deze zaak zijn een 21-jarige vrouw uit Bergen op Zoom en een 22-jarige man uit Bergen op Zoom aangehouden en als verdachte verhoord. Het onderzoek loopt nog steeds en nieuwe aanhoudingen zijn niet uitgesloten.
Verder kreeg op dinsdag 31 augustus jl. een 78-jarige vrouw uit Middelburg een SMS-bericht dat zij nog geld terug zou krijgen. Zij dacht dat het nummer, waarvan het bericht afkomstig was, klopte en dacht dat het betrouwbaar was. Zij heeft op de link geklikt en heeft de stappen opgevolgd. Omdat zij het achteraf niet vertrouwde, belde zij haar bank, die op dat moment geen vreemde dingen constateerde. De volgende dag werd zij gebeld door een ‘medewerker’ van de bank. Deze vertelde dat ze een melding van fraude hadden gekregen op de bankrekening van het slachtoffer. Ook bij dit slachtoffer zijn de criminelen op een listige manier aan de benodigde gegevens gekomen en is de bankpas opgehaald. Met de bankpas zijn voor ruim 2.000 euro aan goederen aangeschaft. Uit het onderzoek is gebleken dat de pinner een 21-jarige inwoner van Rotterdam betreft. Deze is 13 oktober jl. in Rotterdam aangehouden. De verdachte zit in bewaring in afwachting van de zitting op 19 januari 2022. Het onderzoek loopt nog en nieuwe aanhoudingen zijn niet uitgesloten.
In andere soortgelijke zaken werden bij het onderzoeksteam de namen van nog eens zes verdachten bekend. Deze worden binnenkort aangehouden en verhoord. Tevens heeft de politie een herkenning op een pinner die in negen zaken zijn slag sloeg. Deze verdachte is zonder vaste woon of verblijfplaats en staat gesignaleerd om aangehouden te worden.
Opsporing gezocht
Recent toonde de politie via het regionale opsporingsprogramma Bureau Rijnmond beelden van drie zaken, waarvan de slachtoffers wonen in Heinkenszand, Oostburg en Oost-Souburg. De politie is verder nog op zoek naar de identiteit van drie onbekende pinners. Dinsdag 30 november toont de politie in Opsporing Verzocht beelden van twee mannen en een vrouw, die tien inwoners uit Zeeland hebben opgelicht.
Verdachte ZWB-P008
Zo toont de politie een oplichter van een mevrouw van 81 jaar oud uit Wolphaartsdijk, bij wie de oplichter op 7 juli 2021 haar bankpas kwam halen, nadat ze eerst door een nep bankmedewerker was gebeld. In Bergen op Zoom en Hoogerheide werd daarna door deze man vijf keer met haar bankpas gepind. Tien dagen later werd na een telefoontje ’s avonds bij een vrouw (76) uit Wissenkerke de bankpas opgehaald. Diezelfde man pinde meerdere keren in Bergen op Zoom. De buit was bijna 7.000 euro. Diezelfde man ziet de politie op 23 juli met een bankpas van een vrouw uit Middelburg voor 2.700 euro aan tegoedkaarten kopen bij een winkel aan de Pottenbakkerssingel in Middelburg. Verder werd bij twee pinautomaten nog eens ruim 3.000 euro opgenomen. Tot slot wist deze man op 28 juli een bankpas te ontfutselen van een vrouw uit Kapelle. Nadien bleek dat bij een geldautomaat in Kapelle 5000 euro van haar rekening was gepind.
Verdachte ZWB-P009
Tot slot de beelden van een vrouw. Op 12 augustus gaf een man uit Nieuw en Sint Joosland zijn pincode en bankpas af aan een koerier. Diezelfde avond werd bijna 2.000 euro opgenomen bij een geldautomaat in Bergen op Zoom en bij een casino. De dag daarna gaf een slachtoffer uit Hengstdijk haar pinpas aan een koerier. Vrijwel onmiddellijk hierna kocht dezelfde vrouw cadeaubonnen bij een winkel in Hulst en kort erna in Axel. Daarna werd nog twee keer gepind bij een geldautomaat in Terneuzen. In totaal werd bijna 6.000 euro afgeschreven. Nog diezelfde middag was dezelfde vrouw actief op Walcheren. Eerst werd een slachtoffer uit Nieuw en Sint Joosland verleid om haar bankpas af te geven. Daarna werd met deze pas bij een geldautomaat in Arnemuiden 10.000 euro gepind.
Verdachte ZWB-P010
Deze oplichter wist zeker drie keer toe te slaan. Hij wist op 26 augustus jl. de pas van een vrouw (83) uit Goes te bemachtigen. Twee uur later werd door hem in Heinkenszand 5.000 euro van haar rekening gehaald. Op 31 augustus werd een vrouw uit Bruinisse gebeld door een nepbankmedewerker. Diezelfde avond werd door een brildragende man 5.000 euro van haar rekening gepind bij een geldautomaat in Kortgene. Diezelfde man had op 2 september de beschikking over de bankpas van een man uit Krabbendijke. In diezelfde plaats werd voor bijna 6.000 euro opgenomen bij een geldautomaat. De politie wil natuurlijk het liefst de naam weten, maar ook tips met plekken waar hij vaker komt, of mogelijk verblijft zijn zeer welkom!
De politie hoopt dat er mensen zijn die de twee mannen en een vrouw op de beelden herkennen. In drie opsporingsberichten staan de foto’s, namelijk van de oplichting door verdachte ZWB-P008, de oplichting door verdachte ZWB-P009 en tot slot de oplichting door verdachte ZWB-P010 (de linken naar deze berichten volgen dinsdagavond 30 november).
Uitzendingen
De live uitzending van Opsporing Verzocht is dinsdag 30 november, aanvang 21.20 uur op NPO1. Op woensdag 1 december wordt het programma rond 13.20 uur herhaald via NPO1.
Bron: politie.nl
Meer info over bankhelpdesk fraude 》
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Bankhelpdesk fraude gerelateerde berichten
Nieuwe truc van oplichters: Zij doen zich voor als medewerkers van De Nederlandse Bank DNB
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Bankhelpdeskfraude in 2022: Schade stijgt tot boven 50 miljoen euro, Cybercrimeinfo licht toe
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken
De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bel 112 ook voor cybercriminaliteit bij heterdaad situatie
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Senioren waren het doelwit van de criminelen
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Drie verdachten aangehouden in onderzoek naar grootschalige bankhelpdeskfraude
Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.
Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd
De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.
Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak
Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.
Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude
Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.
Zo voorkom je bankhelpdeskfraude
Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?
Vijf verdachten van crimineel netwerk rondom bankhelpdeskfraude aangehouden
Op dinsdagochtend 22 maart 2022 heeft de politie vijf personen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude en witwassen. De verdachten hebben door het hele land slachtoffers gemaakt.
Belscripts, een bedrijfspand en personeel: zo professioneel werken de oplichters achter bankhelpdesk fraude
Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdesk fraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.
Malden - Helpdesk fraude
Reading in 🇬🇧 or another language
Alkmaar - Helpdesk fraude
Reading in 🇬🇧 or another language
Zutphen - Nepagent
Reading in 🇬🇧 or another language
Dordrecht - Nepagent
Reading in 🇬🇧 or another language
Broek in Waterland en Graft - Helpdesk fraude
Zaaknummer: 2024127853
Gouda - Helpdesk fraude
Zaaknummer: 2024130898