Zeventien jarig meisje aangehouden voor bankhelpdesk fraude - “De buit bedroeg zeker 44.000 euro”

Gepubliceerd op 3 februari 2022 om 07:00

Dank voor het delen, meisje van 17 is herkend

De politie in Almere heeft dinsdagochtend een 17-jarige vrouw gearresteerd op verdenking van bankpas- en helpdeskfraude. Ze lichtte door heel het land voor duizenden euro’s senioren op door zich voor te doen als een bankmedewerkster. In totaal heeft ze meer dan 44.000 euro op deze manier buitgemaakt.

Bankhelpdesk fraude

De jongedame begon met haar oplichtingspraktijken in mei 2021. Ze benaderde telefonisch oudere mensen. Daarbij deed ze zich voor als een werkneemster van een bank. Met deze valse identiteit wist ze haar slachtoffers te overtuigen hun pinpas en pincode aan een koerier te overhandigen. Vervolgens plunderde ze grote geldbedragen van de bankrekeningen van de slachtoffers. Zij waren ieder duizenden euro’s lichter. Deze vorm van fraude noemen we ook wel bankhelpdesk fraude.

Het meisje heeft op deze manier ten minste zeven senioren opgelicht. Ze pinde voor ongeveer 18.000 euro voor twee inwoners van Nieuw en Sint Joostland en een vrouw uit Hengstdijk. In augustus stal de verdachte 5.000 euro van een 81-jarige vrouw uit het Utrechtse Cothen. Diezelfde maand bedonderde ze tevens een 81-jarige vrouw uit Nijmegen voor ruim 4.000 euro.

In september lichtte het meisje een 87-jarige vrouw uit het Friese Stiens op voor 9.000 euro. Tot slot benadeelde ze een 69-jarige vrouw uit het Noord-Hollandse Hoogwoud voor meer dan 8.000 euro. In totaal verdiende ze met haar oplichtingspraktijken ruim 44.000 euro.

Gezocht persoon herkend

Het televisieprogramma Opsporing Verzocht toonde afgelopen november beelden van de verdachte. Dat leverde waardevolle tips op, waardoor de politie de identiteit van haar kon achterhalen. Het bleek om een 17-jarig meisje uit Almere te gaan. Zij werd dinsdagochtend in haar woning in de wijk Tussen de Vaarten Noord aangehouden.

Agenten doorzochten haar woning. Of ze daarbij spullen in beslag hebben genomen, is onbekend. De verdachte is voor verder onderzoek overgedragen aan de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant. Aan het eind van de week wordt ze voorgeleid aan de rechter-commissaris.

‘Digitaal oké met deze ABC’

“Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze zijn bedreven in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over slachtoffers”, waarschuwt de politie. Eind januari startte de politie met de landelijke campagne ‘Digitaal oké met deze ABC’. De letters staan voor Alert blijven, Beveilig jezelf en Check altijd.

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Klink dan ook nooit zomaar op een link, want voor je het weet ben je het slachtoffer van phishing. Het is ook belangrijk om zo snel mogelijk (beveiligings)updates te installeren, back-ups te maken en sterke wachtwoorden te gebruiken voor je online accounts. Controleer tot slot de contactgegevens van een afzender. En vertrouw je de persoon aan de lijn niet, hang dan op.

Eind vorig jaar arresteerde de politie nog vijf Arnhemmers op verdenking van grootschalige helpdeskfraude. De verdachten hebben naar verluidt 95 slachtoffers gemaakt en voor meer dan 800.000 euro opgelicht.

Bron: politie.nl, vpngids.nl

Wat is bankhelpdesk fraude

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer nieuws over bankhelpdesk fraude

Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd

De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.

Lees meer »

Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude

Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.

Lees meer »

Zo voorkom je bankhelpdeskfraude

Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?

Lees meer »